Week 42

16 oktober 2015 - Sint Jansteen, Nederland

Zaterdag 10 oktober.  De wekker om 06.30 uur gezet. Dounja zal mij naar Sluiskil brengen. Ik ga bij Yolanda zijn om mee te doen aan een garagesale die in het dorp gehouden wordt. Ik ga proberen onze laatste spulletjes die we niet mee willen nemen naar Zweden proberen verkopen. Om 8 uur zet Dounja mij af en rijdt vervolgens door naar Vianen waar zij met een aantal coaches van de WW een bijeenkomst heeft. Ik heb een vest meegenomen zodat ik mijn jas uit kan doen wanneer het warmer wordt. Maar de zon komt er pas door wanneer we klaar zijn. Het was koud. Een lekkere kop soep gegeten. Ik vond het heel gezellig. Oude verhalen opgehaald. Dounja heeft ook leuke dag gehad. Om 16.30 uur komt ze naar mij toe. We eten met z’n vieren een heerlijk patatje. We kletsen nog even en nemen dan afscheid. ’s Avonds weer even rust. Ik kan nog een 2e helft naar de voetbal Kazachstan tegen Nederland zien. We proberen om 20.30 uur naar de Incredibles te kijken. Dounja valt in slaap in de stoel en ik voel dat ik ook heel moe ben. Rond 22.00 uur liggen we in bed.

Zondag 11 oktober.  Lekker uitgeslapen tot 08.30 uur. En ja hoor daar is tie weer. Warme appel. We rommelen wat. We brengen weer wat spullen van de 2e verdieping naar beneden. Nog een paar wandkasten en we moeten daar niet meer zijn.  Rond 14.15 uur gaan we samen naar de voetbal in Terneuzen. Het is de laatste thuiswedstrijd van het eerste elftal. We delen wat visitekaartjes uit. We spreken wat met bekenden. Aan het eind van de wedstrijd krijg ik een leuke attentie van het eerste elftal. Leuke en lekkere Zeeuwse producten.Kado eerste elftal2Kado eerste elftal Die zullen zeker van pas komen in Viska Gården. We willen thema kamers maken. Een aantal van deze kunnen we in de Hollandse kamer plaatsen. Het is voor mij de laatste keer dat ik op het voetbalveld ben geweest. Met mijn vader en broer zijn we daar binnengekomen toen ik ongeveer 9 jaar was.VVT2VVT1VVT3VVT4.De foto's zijn van het huidige complex.We zijn begonnen op de velden waar nu Terneuzense Boys speelt. Ik vond dit voor mij een heel emotioneel moment. Na 43 jaar daar geboren te zijn en gewoond te hebben,laat ik vele bekenden uit Terneuzen achter. Vanavond komen er mensen die onze gsm’s met abonnement over gaan nemen. We moeten samen formulieren invullen. We zijn heel blij dat we die ook niet meer mee naar Zweden moeten nemen.

Maandag 12 oktober.  Om 7.30 uur staan we op. We gaan door met het regelen van noodzakelijke zaken in Nederland. We moeten verschillende abonnementen  opzeggen. We plegen vele telefoontjes. Grrr. “Dit gesprek wordt opgenomen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden”.  Er volgt nu een keuze menu. Dan krijg je 4 keuzen en misschien daarna nog eens 4 keuzen en daarna soms nog wel eens 4. En dan..."Al onze medewerkers zijn in gesprek. Een ogenblik geduld alstublieft". We gaan de gemeentewinkel. We hebben een uittreksel uit het huwelijksregister nodig. Ook nog een uittreksel uit het geboorteregister. Das jammer. We krijgen te horen dat we naar de gemeente moeten waar we geboren zijn. Voor mij valt dat nog wel mee. Terneuzen is maar 25 minuten rijden. Dounja moet naar Roermond. Nog een keer een rit van 2 en een half uur en terug. We lopen nog even over de markt. Een lekker visje en spruitjes voor vanavond. We nemen ook 250 gram ongepelde garnalen mee. Ik vind het leuk om deze zelf te pellen. Ik heb dit vele malen gedaan zelfs in mijn kinderjaren. Thuisgekomen kijken we op het internet en merken dat we het uittreksel uit het geboorteregister gelukkig ook online kunnen aanvragen. Pfff. Dat bespaart ons weer 2 ritten. De voortafel wordt door een collega opgehaald. Dat is het laatste wat we kwijt raken voordat we vertrekken. Na het eten brengen we onze auto nog even naar de garage. Een grote beurt vinden we noodzakelijk om veilig naar Zweden te kunnen rijden en de komende winter door te komen. Vanavond onderuit voor de tv. Morgen staat er niets gepland.

Dinsdag 13 oktober.  We staan rond 07.30 uur op. Warme appel. Dounja vraagt of ik deze keer met havermout wil. De All Brain is op. Melk met havermout en warme appel. Behh. Ik vind het niet lekker. Opnieuw moeten we de nodige telefoontjes doen. We moeten gelukkig geen keuzemenu’s doorlopen. Het zijn telefoontjes naar bedrijven in de buurt. We doen samen boodschappen. Ik vul weer een aantal dozen. Een beetje standaard routine van de laatste dagen. Het was een redelijk rustige dag. Heerlijk. ’s Middags pel ik de garnalen.Garnalen pellen Ik denk dat dit wel eens de laatste keer voor de rest van mijn leven zal zijn. In Zweden zijn deze niet verkrijgbaar. Dit vind ik heel jammer. Ik vind ze verrukkelijk. De auto is winterklaargemaakt. Dounja gaat deze straks halen. Ik ga vanavond op tv naar het Nederlands elftal tegen Tsjechië kijken. Moeten we volgend jaar Viska Gården voor de EK wedstrijden versieren? Nee. De eerste volgende wedstrijd van het Nederlands elftal zal wel speciaal zijn. Ze zitten voor de WK 2018 in de poule met Zweden. Die wedstrijd is in en tegen Zweden op 6 september 2016. Ik heb deze maar alvast in onze agenda gezet.We gaan er dan een leuke avond van maken in Viska Gården. Een oud collega belt mij en vertelt dat hij per 1 januari ook Dow zal verlaten. Ook hij vertelt dat hij het vreemd vindt om te zeggen dat hij ermee stopt.

Woensdag 14 oktober. De wekker loopt af om 06.30 uur. Dounja heeft een afspraak met onze accountant. We roosteren het stokbrood dat Dounja gisteren gebakken heeft. Dounja heeft nog een bespreking  wbt de voortgang Viska Gården.  Ik pak weer wat dozen in. We hebben te horen gekregen dat er volgende week dinsdag mensen komen voor een 2e bezichtiging van het huis. Zou  het toch nog verkocht worden? Weer spannend.  ’s Avonds komt voor de laatste keer onze privé leraar die ons 3 jaar de zweedse taal heeft bijgebracht. Weer een afscheid. Pfff. Niet dat we al een heel gesprek kunnen aangaan,maar we kunnen ons verstaanbaar maken. Natuurlijk zal het taalgebruik echt beter worden wanneer we in Zweden zijn.  Morgen op tijd op. We gaan naar de Sligro in Vlissingen.

Donderdag 15 oktober. De wekker loopt af om 8.00 uur. Een bakje kwark voor Dounja en een schaaltje yoghurt voor mij. Om 11.00 uur vertrekken we naar Vlissingen. Bij de tolpoort moet Dounja ineens op de rem. De batterij van de ttag is leeg. In de achteruit en naar een bemande laan. Zoals gebruikelijk is dat goed geregeld. We krijgen een nieuwe batterij en kunnen doorrijden. We vonden het weer leuk om in zo’n grote winkel waar je alles (en zeker in groot verpakkingen) kunt kopen rond te lopen. Het is nog net geen hobby. haha. We kopen wat kruiden en hagelslag. Een pak van 1500 gram. Daar zullen we voorlopig wel mee toe kunnen.  In de loop van de middag komt iemand onze planten ophalen. Weer afscheid. Maar daar hebben we iets minder moeite mee. haha.  Het wordt wel steeds leger in huis. Ons bericht wbt crowdfunding is om 14.00 uur live gegaan. We willen investeren in Viska Gården.  Na 7 uren live is er reeds 30% van het bedrag ingelegd. Het gaat fantastisch. We zijn heel blij. Vanavond gaan we op visite bij de overburen. We mogen een klein presentje meenemen ter ere van de geboorte van hun zoon. Om 22.30 uur is er al de helft van het bedrag ingelegd.

Vrijdag 16 oktober. De wekker loopt af om 06.00 uur. We gaan naar het wekelijkse netwerk event van BBN in Hulst. We vertellen dat ons crowdfunding project goed loopt. Op dat moment is er al 60% ingelegd. We hebben verder op de dag geen verplichtingen buitens huis. We volgen het project gedurende de dag. We gaan de spullen uit de keuken in dozen doen. Nu wordt het echt wel behoorlijk leeg in huis. Rond 18.00 uur is er 100% ingelegd. Dat hadden we niet verwacht. De volbrenging van het project heeft maar 30 uren geduurd. We kijken naar de Voice of Holland vanavond. Het was een keer niet zo’n actieve dag. Maar goed. Intensief blijft het wel. Morgen ga ik het huis een beetje aan kant doen. Schoonmaken , opruimen. Het moet toch een beetje aan kant zijn voor de 2e bezichtiging van aanstaande dinsdag. Morgen gaat Dounja met haar dochter winkelen in Tilburg.

1. Eva Behrens:
    16 oktober 2015
    Hoi Dounja en Freddy. Het duizelt mij maar jullie zijn heel goed bezig. Ja, er komt heel wat kijken. ik herinner het mij van onze verhuizing indertijd, maar dan de andere kant op. -
    En het is nu al 'rond'. Dat is vlug gegaan, een felicitatie waard.
    Op 29 komt de verhuiswagen. Gaan jullie gelijk rijden? Doorrijden 's nachts? - Wat een avontuur. - Heel leuk om te lezen, dank jullie wel. Eva
  2. Freddy Lauret:
    16 oktober 2015
    Met "rond" bedoel ik dat we geld hebben "ingezameld". Dit is nodig voor verbouwingen in het pand. De koop wordt pas 2 november gedaan. Op 29 oktober wordt heel ons huis ingeladen. Ons bed is dan ook niet meer. We rijden een aantal uren naar een hotel ergens noordeljker van ons in Nederland.