Een drukke week

4 december 2015 - Fredrika, Zweden

Het heeft even op zich laten wachten. We hebben het nu ruim een week heel druk gehad. Ik zal nu maar weer eens wat van me laten horen.

Dinsdag 24 november. Goeie morgen. We hebben gisterenavond gezellig naar de film Så som i Himmelen gekeken. Leuk. Vanmorgen na weer eens lange tijd warme appel gegeten. Ik doe weer de nodige klusjes. Er moeten wat haakjes in de douches opgehangen worden. Een wastafel zit los. Dounja doet weer administratie. We eten een boterham. We zien dat de kerstbomen in het dorp opgetuigd worden.Kerstboom Dounja vertrekt na het eten naar Åsele. Er moeten papieren getekend worden. Het papier is toch nog iets te moeilijk om zelf in te vullen. Ze gaat naar een kennis die haar zal helpen. Voor de eerste keer in 3 weken zijn we hier in Zweden niet samen. Ik ga straks weer met de Hilti tekeer. Ik heb weer een heel stuk muur naar beneden gehaald. Muur 23 november Vanavond op visite naar onze Nederlandse vrienden. Ronald wordt 42 jaar. Dounja bakt wat cakejes.

Woensdag 25 november. We staan wat later op. Een rustig dagje maken we er van. Ik ruim alle puin en hout van het breekwerk van de muur op. Weer een "schone" start voor het verdere breekwerk. Ook voor mijn armen is een rustdag niet weg. Het is ook een beetje een gedenkwaardige dag voor mij. Mijn moeder zou vandaag 75 jaar geworden zijn. Ze is al 35 jaar niet meer onder ons. Zo iets vergeet ik nooit meer.

Donderdag 26 november. Ik doe weer veel breekwerk.muur 26 novemberWe komen erachter dat een behoorlijk hoogteverschil is tussen het restaurant en en het B&B. Er zal dus een afstapje komen. Ik ben helemaal rood van het steengruis. Het is zwaar,maar het gaat naar wens. Dounja doet weer veel administratie.

Vrijdag 27 november. We komen heel laat uit bed. Even de openhaard aansteken. Na een zeer laat ontbijt gaan we een stuk lopen door het bos. WandelingWandeling2Wandeling3Wandeling4Wandeling5Wandeling6Het is heerlijk. Het vriest net niet. Op de terugweg doen we zelfs onze handschoenen uit. Terug in het dorp aangekomen,gaan we door wat straatjes heen. Onze Nederlandse vriendin ziet ons thuiskomen. Ze komt net van haar werk. Drinken een lekker warm kopje thee. Ik moet strooien op de trappen. Het is glad. Zand. Geen zout. Dat mag hier niet. Bij -8 graden helpt zout niet meer. Het is ook gevaarlijk. Het zout bevriest dan ook. Ik ga weer wat klussen. Plankje ophangen. Het puin moet naar beneden. Tien keer 5 stenen naar beneden brengen. Poeh. Weer heel zwaar. Morgen maak ik het af. Dounja besteedt weer aandacht aan het alcoholcertificaat. Ze moet leren. Komend weekend 2 kerstmarkten voor de boeg. Morgen in het dorp en zondag in Åsele. We zitten samen in het restaurant. Ja hoor. Daar is het gerommel tegen het pand weer. Nog dagelijks lopen de eekhoorntjes over de raamkozijnen en muren. Leuk. Het dooit. De sneeuw verdwijnt grotendeels.

Zaterdag 28 november. Op tijd uit bed. Deze morgen hebben we wat problemen met het aanmaken van de openhaard. We doen er iets langer over dan normaal. Maar toch gelukt. Na het ontbijt gaan we naar de Adventsmarknad in het dorp. Leuk.Gezellig. Het is in een klein huisje te doen. De kerstman is er. Er worden diverse dingen verkocht. 20% van de opbrengst gaat naar Wereld Kinderen. Het dooit verder. Het sneeuwt wel. Maar het blijft niet liggen. Het is vies/blubberig op de wegen. Het is nul graden. Het voelt veel kouder aan als bij -15. Dit komt doordat het vochtig is. Het begint in de loop van de avond weer te sneeuwen. Het wordt weer overal wit. Mooi. De buurman komt langs kennismaken. Hij is de eigenaar van het hotel in het dorp. Hij zal enigszins onze concurrent zijn,maar toch weer niet. Zijn hotel wordt voor het grootste deel bezocht door groepen die komen jagen.

Zondag 29 november. Op tijd uit bed. Ik wil de doorgang gaan afronden. We eten vluchtig een cracker en een vette kaka. Dounja maakt de openhaard aan. Ik ga naar boven. Ik vind van mezelf dat af moet zijn. En ja hoor. Anderhalf uur bezig geweest en klaar is het breekwerk. Woensdag as gaan we de doorgang compleet maken door de balken door te zagen. Om 14:00 uur gaan we Åsele naar de Julmarknad. Onderweg neem ik nog een foto Onderweg naar Asele We komen aan rond 14:45 uur. Leuke markt. Anderhalf uur later gaan we weer naar huis. Het is al aardedonker.

Maandag 30 november. We zijn heel lui. We staan rond 10:00 uur pas op. Ik steek de openhaard aan. In 1 keer goed. Wow. Ik ga weer wat klussen. Het is maandag dus er komen weer mails binnen. Dounja beantwoordt deze. We gaan 's middags naar Åsele. We bezoeken Nederlandse mensen die aldaar een camping runnen. 's Avonds gaan we naar een voordracht van nieuwe en bestaande bedrijven in de kommun. Rond half 9 weer naar huis. Het is aarde donker. We moeten onderweg ineens remmen. Er lopen rendieren over de weg. Een dier tegen je auto betekent veel schade.

Dinsdag 1 december. Op tijd uit bed. We hebben een afspraak bij de bank in Bjurholm voor een zweeds rekeningnummer. Hierna rijden we door naar Umeå. We gaan boodschappen doen. We slaan in voor een hele maand. Dit doen we omdat je een rit van anderhalf uur niet elke week wilt doen. Ik rijd om kwart voor drie terug naar huis. Een rit van 100 km. Het begint al te schemeren. We komen om kwart over vier in de donkerte thuis aan. Lekker bij het openhaardvuur trekken we ons terug in ons appartement.

Woensdag 2 december. Ik moet heel vroeg er uit. Om 6:30 uur. Om 07:00 uur naar Umeå. Gipsplaten kopen. Deze zijn nodig voor in de slaapkamers voor de brandveiligheid. 27 platen van 1200 x 2400mm. 20kg per stuk. We moeten 2 keer heen een terugrijden. Uiteindelijk om 19:30 uur liggen ze alle in de hal. Pff. Wat een dag. Weer ontzettend moe. En zeker mijn armen. Dounja doet administratie. Ze doet voor mij de was in de wasmachine en ruimt de vaatwasser leeg. Dat was het dan weer voor vandaag. Rust in het appartement.

Donderdag 3 december. We gaan vandaag de muur doorzagen. Dounja moet eerst nog naar de accountant in Åsele. Alvorens het zagen breng ik weer de stenen van het laatste breekwerk naar beneden. De was afhalen en opruimen. Hierna is het dan een feit de muren zijn door.Muurisdoor De gasten moeten nu niet meer langs buiten naar het restaurant. Wat een hoogte verschil. We moeten aan de kant van het restaurant een trap gaan maken. We gaan de bielzen die uitgezaagd zijn gebruiken als traptreden.

Vrijdag 4 december. Dounja gaat even bij een dorpsgenoot kijken of de kamin(openhaardkachel) in onze openhaard past. Het zou ons een hoop hout schelen. En er zou meer warmte in het restaurant komen. Jammer. Doordat de pijpingang achteraan zit,is niet mogelijk wbt de diepte in de openhaard. Hierna gaan we het hout- en steengruis bij elkaar vegen. Spullen van stof ontdoen. Maar ja. We hebben geen illusie. We zullen nog een hele tijd gruis opnieuw zien liggen. Het sneeuwt nu behoorlijk. De lucht is zelfs grijs. Ik denk dat er nu meer zal gaan vallen. Dounja moest de kinderen van onze vrienden van school gaan halen. Ze waren naar Örnsköldsvik voor Sinterklaasinkopen. Ze hebben er op de terugweg ruim een half uur langer over gedaan.

1. M. Suurmeijer:
    4 december 2015
    Zo, jullie hebben het echt druk gehad. Vooral met al het breekwerk wat toch tegenviel. Maar fijn dat de doorgang er nu is.
  2. Jo en Monique:
    5 december 2015
    Hallo, het leven van een bouwvakker gaat niet altijd over rozen hé Freddy, maar al met al zie ik dat het allemaal toch goed komt (gelukkig).Hier in AXEL nog geen sneeuw, 9 graden en droog maar winderig. Voor mij Freddy is het nog 6,5 werkdag op DOW.
  3. Fred:
    7 december 2015
    Hallo Doenja en Freddy, zo zie je maar beetje bij beetje kon je er ook.
    Hier op Curacao hebben ze nog nooit geen sneeuw gezien, dus je bent in het voordeel, hahahaha,
    Maar jullie komen er wel.
    Groeten vanaf het warme Curacao ( 29 ) graden,