Het wordt kouder.

28 december 2015 - Fredrika, Zweden

Maandag 21 december. Vroeg opstaan. Het is afgelopen nacht boven het vriespunt geweest. Ik hoorde in de loop van de morgen lawaai aan het pand. Het sneeuw valt van het dak. Ronald komt helpen de pijp van de schoorsteen te demonteren. We hebben een verkeerde bocht gekregen. Dounja gaat deze ruilen in Umeå. Ze gaat ook grote boodschappen met Betty doen. Ze vertrekken om 08:00 uur. Ik zal in de loop van de morgen zand op de paden naar de deuren gooien. Het is glad. We hebben ons bedrijfsnummer gekregen. Nog een kerstcadeau. We gaan open. Deze week is kort dag. Iedereen heeft al iets geregeld met familie. Ik moet thuis blijven. De branddeuren kunnen elk moment geleverd komen. Ook moet er gewassen worden. Ik ben al aan het oefenen voordat we opengaan. Haha. Ik klus weer. Ik sta van mezelf versteld. Ik vind dat de doorgang netjes wordt. Ik heb de waterleidingen in de boilerruimte van isolatie voorzien. Om 15:30 uur komt Dounja thuis. Pfff. Wat een hoeveelheid boodschappen. Uitladen. Voorzichtig naar binnen lopen. Het is nog steeds glad.Dounja heeft de juiste bocht voor de kachel bij haar. Ronald komt 's avonds nog langs. We zetten de kachel weer goed in elkaar.

Dinsdag 22 december. Rond 05:00 uur hoor ik weer gerommel buiten. Er vallen stukken ijs/sneeuw van het dak. Afgelopen nacht was het opnieuw net boven het vriespunt. Het dooit. Op het gemakje uit bed. Kachel weer aan. Heerlijk.En weer aan de slag. De nieuwe doorgang begint vorm te krijgen. Ik heb het geraamte gereed. Ik begin aan het bevestigen van gipsplaten aan het geraamte. Het lukt me. Dounja treft voorbereidingen voor het eten voor klanten wanneer we open gaan. We zijn zo bezig dat we vergeten om te eten tussen de middag. We eten wat vroeger. Trouwens is het hier in Zweden gewoon om vroeg te eten in de winter. Het is geen uitzondering als ik zeg dat de Zweden om 16:00 uur al aan tafel zitten. Je zult zeggen dat ze dan honger hebben 's avonds. Maar nee. Ze gaan op tijd naar bed. We gaan vanavond nog even naar onze Nederlandse vrienden. Een naampje trekken om elkaar met de Kerst iets te geven. Aldaar is ook nog een ander Nederlands stel. Henny en Tjerk. Zij komen hier ook Kerst vieren. Henny trakteert ons op een avondje luisteren naar liedjes die zij op haar accordeon speelt. Er liggen 3 kinderen te slapen. Maar ze worden niet wakker. Een gezellige avond. Om 10.00 uur gaan we weer naar huis. Nog even de openhaard in ons appartement aandoen om wat warmte te creëeren voor de komende nacht.

Woensdag 23 december. Dounja gaat vandaag weer wat naadjes van de gipsplaten vullen. Ik schroef gipsplaten tegen de doorgang. Het is nu bijna klaar. Nu moeten enkel nog gipsplaten aan de binnenzijde van de doorgang er tegen. Dit kan ik niet alleen. Ronald zal me binnenkort helpen deze te meten en te bevestigen. Om 12.00 uur komt Tjerk Dounja helpen met het bakken van oliebollen. Vanavond is er in het dorp een gezellig bijeenkomen van de dorpsgangers om de kortste dag te vieren. Er is een korte puzzeltocht . Tien vragen over het dorp. Er staan een aantal vuurkorven om je bij op te warmen. Muziek,drank,pepperkakor en accordeonmuziek door Henny. Gezellig. De oliebollen gaan we gratis uitdelen. Stukje reclame. Toch bij vele Zweden heerst het onbekende. Wat de boer niet kent,eet hij niet. Anderhalf uur later zijn we weer thuis. Ow. Wat is onze kachel toch heerlijk warm. UtesitterskvällUtesitterskväll1Utesitterskväll5Utesitterskväll3Utesitterskväll2

Donderdag 24 december. We staan op tijd op. Ik maak een aantal mooie foto's van de omgeving rond het pand. Dounja gaat het eten voor morgen voorbereiden. Onze Nederlandse vrienden komen voor Kerst proefeten. Ik ga weer aan de slag. De deuren van 3 kamers moeten eruit. Ik ga proberen om de lijsten aan de buiten- en binnenzijde te redden. Die kunnen er straks weer op wanneer de branddeuren erin zitten. Ik plaats een bord buiten waarop we een papier hebben bevestigd dat we per 1 januari opengaan. Ditzelfde papier ga ik ook ophangen op het informatiebord midden in het dorp. We halen nog wat hout binnen. We maken nu maar een onderscheid tussen lange en korte stukken. De lange kunnen namelijk niet in de kachel. Wat een verschil. Afgelopen nacht was het -13 graden. Nu gaan we de nacht in met 0,4 graden. Ochtend KerstavondOchtend Kerstavond1Ochtend Kerstavond2Ochtend Kerstavond4

Vrijdag 25 december. Het was vannacht 2 graden. Op de wegen is de sneeuw weg. Het is nu een ijsbaan. Om 14:00 uur komen onze Nederlandse vrienden.  Eerst even gezellig samen wat kletsen. Koffie en thee met een chocoladecakeje.Rond 15:00 uur gaan we cadeautjes uitpakken. Rond 17:00 uur gaan we eten. Het eten werd goedgekeurd. Haha. Om 19:00 uur gaan zij weer naar huis. Opruimen. Dat zal wel een bezigheid worden voor mij. Het vullen en uitruimen van de vaatwasser. Om 23:30 uur moeten we naar buiten. Het waait hard. We horen ijzeren platen welke tegen de muur staan,klapperen. We leggen ze neer.  Het sneeuwt ook nog. Het waait in je gezicht. Het is niet prettig.ProefetenProefeten1Proefeten2Proefeten3

Zaterdag 26 december. Het is nog harder gaan waaien. We zijn rond 01:00 uur nog 2 keer naar buiten gemoeten. Ik heb zelfs balken van boven gehaald. We hebben de houtberg hiermee wat steviger gelegd. Rond 02:00 uur is het pas wat rustiger geworden en zijn we in slaap gevallen. Het is dan ook pas 10:00 uur dat we dus uit bed komen. Het vriest nu 7 graden. Het waait nog steeds behoorlijk. De kachel staat aan. We horen de wind in de kachel. We moeten nog wat klusjes doen. Straks gaan we bij Betty en Ronald eten. Het was heerlijk. We lopen weer naar huis rond 19:30 uur. Zij wonen zo'n 200 meter van ons vandaan. We zijn moe na afgelopen nacht slecht geslapen te hebben.

Zondag 27 december. De winter is nu echt aangekomen. De verwachtingen zijn de komende week alleen maar beneden het vriespunt. Enkel de sneeuwval valt tegen.  We staan op tijd op. We gaan onze houtberg reorganiseren. We willen niet nog een keer 's nachts naar buiten moeten om deze te verstevigen. Het viel toch mee. Ik had verwacht dat al het hout zou verschuiven tijdens het terugleggen van de platen,pallets en autobanden. Vanmiddag stapte er iemand binnen en vroeg of we wat te eten voor hun hadden. Natuurlijk. Dounja heeft 2 hamburgers voor hun gebakken. Dat waren dus onze eerste betalende gasten. We gaan de nacht in met -17 graden. Morgen naar Bjurholm. We krijgen eindelijk onze Zweedse bankrekening. Weer een stapje verder.

Maandag 28 december. Ee kachel is wel nodig om aan te doen. Ik moet even naar de winkel voor beltegoed. Dounja gaat informeren wanneer we onze deuren kunnen verwachten. DHL belt terug met de mededeling dat ze morgen komen. Mooi. We rijden om 13:00 uur naar Bjurholm. Even wat boodschappen doen. Om 15:00 uur hebben we een afspraak bij de bank. We hebben ons Zweedse bankrekeningnummer. Ook mooi. Weer een stapje verder. Ik zie ineens dat er veel naar mijn blog gekeken is. Dounja concludeert en ja hoor. Onze website is live.

1. Lizy van den Branden:
    28 december 2015
    Weer leuk om te lezen,prettige jaarwisseling voor jullie beiden Grt.Lizy.
  2. Martine:
    29 december 2015
    Wa leuk je verhalen
  3. Agnes:
    1 januari 2016
    Heerlijk verhaal om te lezen.
    Hebben ze nog wel van de oliebollen geproeft, of helemaal niets?
    Leuk dat jullie onverwachts al de eerste klant hadden.
    Het is nu 1 jan. 2016. Ik wens jullie heel veel goeds toe, voor dit nieuwe jaar.
    Groetjes van Agnes
  4. Fred:
    9 januari 2016
    Hallo Doenja en Freddy,
    Vanaf Curacao nog de beste wensen voor 2016.
    Ik hoop voor jullie dat de zaak vanaf nu goed gaat draaien, lees net dat je de eerste klanten hebt, dus hoop dat de mond op mond reclame het goed zal doen.
    Graag tot het volgende verhaal.