Een enerverende week

20 december 2015 - Fredrika, Zweden

Maandag 14 december. Het is koud. 2 graden in het restaurant. -20 buiten. We zetten de tafel iets dichter bij de openhaard voor het ontbijt. De temperatuur is iets gestegen naar -16 rond het middaguur. We doen weer verder met de nodige klusjes. Ik heb met een hamer en beitel nog een laag stenen verwijderd van de doorgebroken muur. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de wat langere mensen niet te veel zullen moeten bukken. Morgen bij elkaar vegen en dan kunnen we beginnen met het afwerken. Dounja bakt heerlijke cakejes en brood.cupcake1RozijnenbroodOok vult ze de laatste gaten en naden van de gipsplaten. We gaan om 18:00 uur naar een Sankta Lucia optreden in de plaatselijke school van de kinderen. De dochter van onze Nederlandse vrienden mag Lucia spelen. Leuk. Met lichtjes op haar hoofd. Nu om 20:30 uur is het alweer -22 graden. Het noorderlicht was boven ons pand. WoW. Mooi. NoorderlichtNoorderlicht1Noorderlicht2

Dinsdag 15 december. Laat uit bed. 10 uur. Ik vond het vannacht heel koud. Een paar sokken aan in bed. Gedurende de nacht werd het warmer. Deze morgen was het nog maar -14 graden. Opnieuw maar 2 graden in het restaurant. Ontbijt. Daarna weer aan de slag. Vandaag krijg ik de doorgang helemaal klaar om betimmert te worden. Dounja verzet wederom een paar tafels in de bijkeuken en de voorraadruimte. Een oude kapotte koelkast waar verf in stond plaatsen we in de 2e hal. Die kan naar de stort. De komende dagen wordt het warmer volgens de weersverwachtingen. We gaan een kachel kopen voor in de openhaard in het restaurant. Dit bespaart ons hout en blijft het langer warmer. We hebben post gekregen van Skatteverket. Ze moeten nog iets weten voor ons persoonsnummer. Bijna in zicht? Het is nu 15:30 uur. Alles klaar wat we konden doen. Ons lijstje is nog lang. Maar is nu donker. De rest kan enkel bij daglicht. Genoeg gedaan voor vandaag.

Woensdag 16 december. Beetje laat uit bed. Wat een verschil. Het is nu 2 graden boven het vriespunt. Hupsakee. Weer aan de slag. De doorgang moet toch klaar.

Donderdag 17 december. Naar Umeå. Boodschappen gedaan en een dagje geen werkzaamheden. We hebben een kamin gekocht. Deze plaatsen we in de openhaard in het restaurant. Wanneer we thuiskomen, komen we er achter het gat in de openhaard niet in het midden zit. We wisten dit. Maar niet goed bij stil gestaan. We moeten morgen terug naar Umeå om bochtjes. Shit.

Vrijdag 18 december. Dounja belt met Skatteverket. Ze hadden nog onduidelijke vragen. Dounja mailt wat ze nog nodig hebben. Onze Nederlandse vrienden gaan naar Örnsköldsvik. Echter wanneer Dounja wilt vertrekken,komt het bericht dat ze ivm de slechte weg naar Örnsköldsvik teruggedraaid zijn richting Umeå. Ze vragen of zij de bochtjes mee moeten nemen. WoW. Wat een lieve vrienden. Hieperdepiep. We krijgen een mailtje van Skatteverket. We hebben ons persoonnummer. Een kerstgeschenk. We moeten nog wel op ons bedrijfsnummer wachten. Maar dat zal er toch wel voor het nieuwjaar zijn?

Zaterdag 19 december. Op tijd uit bed. Ronald komt helpen met het plaatsen van de kamin en buizen.Kammin Heerlijk warm wordt het vanaf nu in het restaurant.​ Eerst wat opruimen. Papier en plastic naar de stort brengen. Wat ligt er een hoop sneeuw op de auto. Het is deze ochtend 2 graden boven het vriespunt. Ik maak het raamwerk af bij de nieuwe doorgang. Nu kunnen we er gipsplaten op bevestigen. Tegen de middag is het 20 graden in het restaurant. Heerlijk. En natuurlijk moeten we ook niet meer zoveel hout op vuur gooien.

Zondag 20 december. We staan op rond 10.00 uur. Het is nog 13 graden in het hele restaurant. En dan moet je ook in de gaten hebben dat we gisteren om 18.00 uur naar ons appartement gegaan zijn. Wat een fijne kamin. Na de brunch gaan we een rondje over het meer lopen. Er is een mooi pad over het ijs gemaakt. Het is heerlijk. Het is net boven het vriespunt. We zullen er zeker niet doorzakken. Gemeten is het 30 cm dik. WandelingWandeling2Wandeling4Wandeling5Wandeling6Wandeling6 Vanmiddag rust. Ik ga voetbal kijken op mij pc. Samen gezellig bij de kamin. Dounja maakt een heerlijk gerecht klaar met vis. Ze oefent voor als we straks opengaan.

1. Angelique:
    20 december 2015
    Lang leve pc en internet!
    Goed te lezen dat jullie het daar goed hebben!
    Als ik de loterij win kom ik zeker een keer!
  2. Agnes:
    20 december 2015
    Wat is het weer heerlijk om jullie verhaal te lezen. Fijn dat jullie het nu lekker warm kunnen stoken. Prachtige foto's. En wat een sneeuw en vrieskou. Vanuit NL alvast een hele fijne kerstdagen.
    Groet van Agnes
  3. Lizy van den Branden:
    21 december 2015
    Weer leuk om te lezen ,voor jullie fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2016 grt Lizy.
  4. Fred:
    21 december 2015
    Blij te lezen dat alles een beetje naar wens gaat.
    Als de rest ook zo vlug gaat kan je binnenkort de tent open doen.
    Rest mij niets anders dan jullie heel fijne feestdagen en een gezond, gelukkig en vooral een voorspoedig 2016 toe te wensen. Groeten Lilian en Fred.
  5. M. Suurmeijer:
    21 december 2015
    Weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Wat fijn dat je persoonsnummer nu wel al hebt. Heb al veel gelezen dat het soms maanden kan duren. Nu is het lekker klussen bij zo'n zalig kacheltje, wij wensen jullie ook hele mooie en fijne Feestdagen en een waanzinnig goed en gezond 2016!!!!! Groetjes van Marleen en Sjors en de doggies!!!!!!
  6. Ingrid boeye:
    21 december 2015
    leuk om jullie verhaal weer te lezen. jullie ook alvast fijne feestdagen gewenst.
  7. Freddy Lauret:
    21 december 2015
    Dank jullie voor de interesse in onze belevenissen.
    Ook wij hopen dat jullie fijne kerstdagen en een gelukkig 2016 zullen hebben.

groetjes Freddy
  8. Adri en Riet:
    27 december 2015
    Leuk om jullie verhaal te lezen en hierbij wensen we jullie een gelukkig nieuwjaar en nog heel veel succes met de
    B & B.