En maar werken

13 december 2015 - Fredrika, Zweden

Zaterdag 5 december. Nu de doorgang een feit is,gaan we onze spullen naar de andere kant van het gebouw zetten. Eerst wat ontstoffen. Morgen maken we het af. Hierna kunnen we gaan dweilen. We gaan rond 14:00 uur een keer uiteten. Op naar de pizzeria in Bjurholm. Ik neem een hamburger met frietjes en Dounja kebab. 's Avonds moeten we zwarte piet spelen. Dat wil zeggen dat we de zakken met kadootjes voor de deur gaan zetten bij onze Nederlandse vrienden. Ik tik heel hard op het raam en we rennen hard weg. Haha. We horen roepen : "Dank je wel zwarte piet". Na weermaals hout te hebben binnengebracht,nemen we een lange vrije avond. We vinden dat we dit nu wel eens verdiend hebben. We zijn beide moe. Ik val al om 20:30 uur in slaap in mijn stoel. Heerlijk bij het warme openhaardvuur. We gaan vroeg naar bed.

Zondag 6 december. Een dorpsgenoot komt een paar houten kasten halen welke wij niet meer willen gebruiken. Dit geeft ons weer wat ruimte in het restaurant voor een extra tafel. We moeten ruimte maken in het pand. Morgen kom de verhuizer met een aantal grote meubelen. En ja. Nog steeds opruimen en dweilen.

Maandag 7 december. Op tijd uit bed. De buurman en ik maken een start met het bevestigen van de gipsplaten in de slaapkamers. Eén kleine ruimte in 1 slaapkamer is klaar. Veel kleine stukjes moeten zagen. Er is niet veel recht in het pand. Om 16:00 uur komt de verhuizer. Een dekenkist,een ijskist,een loopband en een keukentafel. Ik wist niet dat ik nog in staat was om die spullen op zijn plaats te krijgen. Wat kostte me dat een kracht. Laatste spullen1Laatste spullen2Laatste spullen

Dinsdag 8 december. Opnieuw op tijd uit bed. We zijn om 09:00 uur begonnen. De zon komt rond deze tijd op. Meer dan één kamer is niet mogelijk. Rond 14:00 uur gaat de zon alweer onder. Precies op tijd klaar met de kamer. Met de kleine ruimte van gisteren is nu 1 kamer klaar. Ik ruim de kamer op. Dounja pakt de laatste dozen welke gisteren als laatste zijn binnengekomen uit. Nu kan ze alle kopjes in de keuken plaatsen. Vanavond een tostie. Lekker.

Woensdag 9 december. Uitgeslapen tot 09:30 uur. Het is buiten +2,7 graden. Het dooit. De wegen zijn bruin. Het wordt wel kouder. Voor de deuren begint het in de loop van de dag glad te worden. De laatste dozen ruimen we op. We doen weer wat kleine klusjes. Maar wel genoeg om een hele dag bezig te zijn. We maken weer een kamer leeg. Daar gaan we morgen gipsplaten tegen de muur bevestigen. Ik maak een start met het voegen van de gleuven tussen de gipsplaten welke we gisteren in de andere kamer hebben bevestigd.

Donderdag 10 november. Ronald komt vandaag weer voor de hulp voor het bevestigen van de gipsplaten. Hij komt om 08:30 uur. Dus vroeg eruit. Om 16:30 uur zijn we klaar. We hebben in 3 dagen 2 slaapkamers met ieder een kleine kamer erbij gedaan. Ze zijn nu beide klaar op de deur na. We moeten branddeuren plaatsen. Die komen volgende week. Die moeten we gelukkig zelf niet gaan halen. Die worden zonder extra kosten bij ons afgeleverd. Wat een luxe voor hier in Zweden. Zeker als je weet dat het bouwbedrijf hier 2 uur vandaan is. Straks lekker douchen. Het gipsgruis zit overal. Ik doe vanavond niets meer. Een mannetje uit het dorp komt onze auto halen. Hij gaat verstralers op onze auto monteren. Dus dan hebben we geen probleem meer wanneer we morgen naar Umeå gaan. GipsplatenGipsplaten1

Vrijdag 11 december. Om 7:00 uur uit bed. Het is -10 graden. We gaan in verschillende winkels in Umeå boodschappen doen. We hebben verf en gips nodig. Volgende week willen gaatjes vullen en daarna schilderen. We gaan ook nog naar de Lidl voor wat eten. Het zijn toch lange dagen wanneer we naar Umeå rijden. Om 08:30 uur vertrokken en om 15:30 uur weer thuis. De temperatuur gaat weer omlaag de komende dagen. We komen aan met -10 graden. Dus het zal vannacht wel weer kouder zijn. De weersverwachtingen geven ook aan dat de komende dagen kouder gaat worden. Als er dan hopelijk ook weer wat sneeuw gaat vallen. Het is overal behoorlijk glad. We komen regelmatig zandstrooiwagens tegen. Oh ja. De verstralers geven ons op de reis terug naar huis meer licht. Blij.

Zaterdag 12 december. We gaan de rotzooi van afgelopen donderdag opruimen. Dounja haalt eerst weer hout naar binnen. Ik schiet de laatste spijkers in het gips. Dounja dweilt hierna. De deuren zijn bij de leverancier. We kunnen bestellen. 2 tot 5 werkdagen. Het sneeuwt nu behoorlijk. We slopen een deur eruit. Wel voorzichtig. Het is een deur die de vorige bewoners geplaatst hebben. Niet dat we "lekker puh" zeggen,maar we hebben een andere gedachte met de ruimte die eraan grenst. Het wordt een hal ipv een kamer. We kunnen de planken en de balken goed gebruiken om de nieuw gemaakte doorgang netjes af te maken. Poeh. Wat een groot aantal schroeven zijn erin gedraaid. De accu van het boormachine krijgt het niet voor elkaar om alle schroeven eruit te halen. En wij zijn ook moe. Morgen is er weer een dag.

Zondag 13 december. We komen laat uit bed. We hebben afgesproken rond 14:00 uur te stoppen. Ik ga dan naar de voetbal kijken. We houden het vandaag rustig. We werken nu al 6 weken aan een stuk. Even wat rust weer nemen. Ik sloop de houten muur,waar gisteren aan begonnen ben,eruit. Tjonge tjonge. Opnieuw een onnoemelijk grote hoeveelheid schroeven moet ik uit het hout draaien. En ook nog diep in het hout ook. Ik moet ze eerst met de hand tot ze net uit het hout komen, draaien. Pff. Mijn handen doen nu echt weer veel pijn. Dounja vult met gips de naden en oneffenheden op van de gipsplaten. Het is -16 graden buiten. We krijgen het niet warm in het restaurant. Rond 17:00 uur gaan we weer naar ons appartement. We beginnen met 8,6 graden. Buiten is het nu 19,9 graden beneden het vriespunt. Volgens de weersverwachtingen zou het vannacht rond de -12 graden worden.

houtendoorganghoutendoorgang1houtendoorgang2Gipsplaten2Gipsplaten319,9 graden

1. Ingrid boeye:
    13 december 2015
    leuk om weer wat te lezen, het is hard werken voor jullie. Sterkte en succes weer, het wordt vast erg mooi
  2. Lizy van den Branden:
    13 december 2015
    Leuk om te lezen jullie hebben al veel werk verzet maar nog veel te doen ,hopelijk kunnen jullie gauw open veel succes verder.
  3. Jo en Monique:
    14 december 2015
    Goedenavond zwoegers, zo te zien hebben jullie het nog heel druk, maar het begint erop te lijken volgens de foto's.
    Werk ze nog en veel succes met de verbouwing.
    PS, voor mij nog 4 uurtjes werken op DOW en dan over en sluiten.
  4. Fred:
    15 december 2015
    Zo te zien komt het allemaal goed daar bij jullie.
    Mochten we niets meer van jullie vernemen dan wensen wij jullie hele fijne feestdagen toe en een gezond 2016.
  5. Marianne:
    15 december 2015
    Heel leuk om jullie blog te lezen. Zo reizen we ook een beetje mee. Zelfs mijn moeder (ondertussen ook al 87 jaar) leest mee en geniet van de foto's. Jullie doen dat daar heel goed. Groetjes vanuit België, Marianne Nauts.
  6. Freddy Lauret:
    15 december 2015
    Dank jullie allen weer voor de mooie reacties.