De laatste week voor ons vertrek.

28 oktober 2015 - Sint Jansteen, Nederland

Deze week is de laatste week voor ons vertrek. Dounja heeft een papier gemaakt waarop staat wat we per dag moeten gaan doen. Het is natuurlijk een richtlijn. Maar we weten nu wel exact wat we nog moeten doen. Ik post maar tot woensdag. Donderdag wordt inpakken en nadien gaan we rijden. We weten nog niet waar we dan aan zullen komen. We proberen zo hoog mogelijk in Nederland een hotel te vinden.

----

Zaterdag 24 oktober.  We worden wakker om 07.00 uur. Ik ga nu voor de 3e keer proberen mijn haar te laten knippen bij de Brain Wash. Gisterenavond om 18.30 uur was er een wachttijd van 2 uur. Ik moet “gelukkig “ maar 1 uurtje wachten.  Nadat ik terugkom gaan we de kasten en dozen van boven naar beneden halen.  Dus zowel van de 2e als van de 1e verdieping zetten we in de woonkamer.  We pakken alles in de bubbeltjesfolie. Rond de hele breekbare ,zoals spiegels,lijsten en stoelen, doen we zowel bubbeltjesfolie als krimpfolie. Wat een werk zeg om de krimpfolie er rond te doen. De rol is ontzettend zwaar. We moeten meerdere malen rond de spullen lopen om het folie er goed rond te krijgen.In de loop van de middag zijn we een heel eind gekomen. Het wordt een puinhoop in de woonkamerwoonkamer. We krijgen een mail dat er 2 november weer een bezichtiging is van het huis.  Jammer genoeg hebben we nog niets vernomen van de bezichtiging van afgelopen dinsdag. Ik ga aanstaande maandag de makelaar bellen. Om 18.00 uur komen de nieuwe eigenaren onze gsm’s ophalen. Vanavond uit eten met mijn broer en schoonzus. Laatste keer dat we hen zien voordat we vertrekken. Volgens mijn broer zal het lang duren voor we elkaar weer zullen zien. Hij zegt dat hij niet naar ons toe zal komen. Mijn broer is wbt vakantievieren het tegenovergestelde van mij. Ik houd niet van de Zuid Europese warmte. Hij wilt niet naar de koude. Maar hij vergeet dat het in de zomer in Zweden net zo warm kan zijn. Wij hebben geen zwembad,geen strand en zijn geen all you can eat restaurant. Haha. Het was een gezellige avond.

----

Zondag 25 oktober. Een woelige nacht. We hebben beide heel slecht geslapen. Alles maalt door ons hoofd.

We hebben de ombouw van ons bed ingepakt. Bedombouw ‘s Middags doe ik niet veel. Voor de laatste keer op zondag naar de Nederlandse voetbalcompetitie kijken.

Dounja gaat met haar zoon naar de film. De laatste dag met haar zoon. Na thuiskomst gaan we een nieuwe inductiekookplaat plaatsen. Dit is nodig omdat de huidige regelmatig niet werkt. We kunnen geen kapotte achterlaten. Wanneer deze kapot gaat als wij in Zweden zitten,zou het ons veel meer geld kosten. We moeten de kabel doorknippen. Morgen naar de Karwei om tussenstukjes te gaan kopen. Geen eten zou je zeggen. Maar nee hoor. De frietpan doet z’n werk weer. We moeten toch ook nog de zelfgemaakte kroketten en de frikadellen opeten. We kijken ’s avonds naar de finale van Heel Holland Bakt.

---

Maandag 26 oktober. We slapen beide heel slecht. Jors,Dounja’s zoon, heeft voor de laatste keer bij ons geslapen.  Ik laad de spullen van hem in de auto. We gaan dit en later zijn bed en bureau naar zijn vader brengen. We gaan verder met inpakken. Het wordt steeds rommeliger in huis. Het Om 10.00 uur komt er iemand van de PZC. We doen ons verhaal over onze emigratie. Er komt ook nog een fotograaf. Hij vertelt dat we morgen te zien zullen zijn in de krant.krantenartikel Daarna gaan we naar de Karwei om de tussenstukjes. We gaan ook nog naar Kruidvat. Ik heb scheermesjes nodig en Dounja pakt Valdispert om beter te kunnen slapen. De tussenstukjes passen niet. We weten niet hoe we de inductiekookplaat aan de praat moeten krijgen. Via kontakten bij BBN proberen we hulp te krijgen. Aanstaande woensdag zal er iemand komen om het euvel te verhelpen. We gaan zo veel mogelijk eten wat nog in de kasten en koelkast aanwezig is. Dus weer geen vlees en groente. Maar dat vinden we niet zo erg. Ik maak alles in de schuur klaar voor de verhuizing.  Ik probeer de schuur een beetje schoon te maken. Met de stofzuiger zuig ik de spinnenwebben weg.  In de middag brengen we Jors zijn bed en bureau naar zijn vader. Zijn kamer is nu leeg. Ik stofzuig de kamer. Onze maaltijd is frikadellen en kroketten. We kunnen nog niet koken op de kookplaat.

---

Dinsdag 27 oktober. We hebben wat beter geslapen. Nog niet ideaal. ’s Morgens hebben we een afspraak bij onze financieel adviseur om de papieren te tekenen voor de oprichting van onze BV. We stoppen onze laatste euro’s in de parkeerautomaat. Het gesprek duurt wat langer dan de betaalde tijd. En ja hoor. We vinden een papiertje achter onze ruitenwisser. Shit. We kopen een krant. We staan erin. We gaan weer verder met inpakken van dozen. Vandaag zullen we ook ons bed afbreken. Twee nachten moeten onze matrassen op de grond liggen. We halen de lamp van het plafond. De gordijnen en rails halen we van de muur. Het is nu echt kaal op de slaapkamer.  De gordijnen en stang in de woonkamer doen we ook van de muur. Ik heb contact met de Wooncoach. Zij komen morgen een sleutel van het huis halen. Ze vertellen dat ze een potentiële huurder voor ons huis hebben voor vanaf begin januari. Klinkt goed. Het wordt steeds een grotere puinhoop in de woonkamer. We beginnen het steeds minder leuk te vinden. De stress begint steeds grotere vormen aan te nemen. We eten de laatste kroketten. Op de boterham. ’s Avonds komt nog een schoolvriendinnetje van Lara langs. Ze wilde ons nog graag zien. Ze had moeilijk.

---

Woensdag 28 oktober. We staan om 07.00 uur op. We hebben redelijk geslapen. Om 07.45 uur komt er iemand om de kookplaat aan de gang te krijgen. Om 08.30 uur werkt het weer. Wij blij. Maar terwijl we de oven terugplaatsen horen we geluid vanuit het keukenkastje. Een slang is lek. Het water spuit eruit. We worden wel op de proef gesteld zeg. Gelukkig zal er nog iemand voor de middag komen. Er komt iemand langs om afscheid te nemen. We krijgen lekkere Zeeuwse bolussen. Allemaal voor mij. Dounja mag geen kaneel. Hihi. Gelukkig rond 11.00 uur is de slang gerepareerd. We hebben weer water. We zouden er niet aan gedacht hebben,maar we zullen morgen de hoofdkraan van het water dichtdraaien.

Lekker. We eten tussen de middag een gebakken eitje.  Iets anders dan kroketten. En weer inpakken. Het is nu 17.30 uur. Alles wat we wilden verpakken is gedaan. Alleen onze tv stoelen nog niet. Die doen we morgen.  Straks eten we een keer een “gewone” maaltijd. Bloemkool. Lekker. De laatste keer dat Dounja kookt. Hier in Sint Jansteen natuurlijk. In Fredrika zal ze nog veel meer koken. haha. Vanavond kijk ik waarschijnlijk  voor de laatste keer Nederlands voetbal. Feyenoord – Ajax.

De komende 3 dagen gaan we rijden. Zondag komen we aan in Fredrika. Maandag wordt een drukke dag. We tekenen voor Viska Gården.  We moeten nog naar verschillende instanties om ons in Zweden bekend te gaan maken.

1. Eva Behrens:
    28 oktober 2015
    Wat een verhaal, je wordt moe alleen al van het lezen. Hoe moe zijn jullie dan wel inmiddels.
    Gelukkig is het geregeld met het water vanochtend.
    Nu echt de laatste loodjes en ik hoop dat jullie kunnen slapen vannacht.
    Genoeg helpers voor morgen bijeen kunnen sprokkelen?
    Veel sterkte met alles en tot de volgende brief.
    Groeten en hej Eva
  2. Ingrid boeye:
    28 oktober 2015
    Wat een drukke laatste week! Slaap lekker vannacht.Ik hoop dat de reis goed verloopt. Veel succes in Fredrika! Tot het volgende bericht! groetjes Ingrid
  3. Monique Vermeire:
    30 oktober 2015
    Wat een uitdaging, ik wens jullie ontzettend veel succes.
  4. Freddy Lauret:
    30 oktober 2015
    Dank je wel Monique. Leuk dat je ons volgt.