Dag 7.

27 december 2014 - Docksta, Zweden

Goeie morgen. Dag na Kerst. Ik ben rond 08.45 uur wakker geworden. Dounja wordt 09.30 uur wakker. Alle kachels weer aangezet. Het koelt behoorlijk af in ons huisje. We hebben geen plannen vandaag. Heerlijk om opnieuw te gaan wandelen. Rond het meer. Het kan niet op,maar we ontbijten opnieuw met warme appel.
We zijn rond 11.30 uur vertrokken. Rond 12.45 uur zijn we drie kwart rond het meer. We hebben dan zo'n 5 km gelopen. We eten beide een garnalensalade in het plaatselijke restaurant c.q. benzinestation. Het zijn Noorse garnalen. De Hollandse kennen ze hier niet. De Hollandse garnalen zal ik wanneer we hier wonen echt missen. Dat zal iets worden om te gaan eten als we weer in Nederland moeten zijn. Na een half uur lopen we het laatste stukje terug naar ons huisje. We hebben 6 km gelopen. Het eerste stuk was prettig om te lopen. De zon scheen en er was geen wind. Tijdens de laatste km konden we merken dat de zon al grotendeels achter de bergen gezakt was. Rond 13.30 uur waren we terug in ons huisje. We kunnen al goed merken dat de dagen aan het lengen zijn. De schemering duurt langer.
We zijn rond 14.00 uur opnieuw vertrokken. We gaan onze was afgeven bij Jeltsje. We zijn daar heel blij mee dat zij dat voor ons wilt doen. Een was draaien tijdens onze vakantie is toch noodzakelijk om genoeg schone kleding te hebben totdat we terug naar huis moeten. Het is me gelukt om bij hen de berg op te rijden. Hierna vertrekken we naar Örnsköldsvik voor een paar boodschappen. Het wordt steeds witter. Er ligt naar Örnsköldsvik toe meer sneeuw. De temperatuur zakt ook. Onderweg zien we -16 graden op de display in de auto verschijnen. Rond 16.00 uur komen we de supermarkt uit. Dounja vraagt aan mij wat we zullen gaan doen. Ik zeg vragend dat ik het niet weet. Het is toch donker en we moeten naar huis. Het is nog die klik in je hoofd die zegt dat het donker is en dat je naar huis moet. Maar ze merkt op dat het nog maar 16.00 uur. Ze heeft gelijk. Maar Örnsköldsvik ingaan heeft ook geen zin meer. De meeste winkels sluiten rond deze tijd. We gaan dus toch naar ons huisje.
Thuisgekomen begint Dounja aan het eten. We gaan vanavond eens naar het gala van André van Duin kijken op tv. Hierna zullen we naar bed gaan. We gaan morgen naar Rödvattnet waar Marc van Tol woont. We hebben om 11.00 uur afgesproken om bij hem te zijn. Het is toch nog anderhalf uur rijden. We zullen dus op tijd uit bed moeten.

DSC00621DSC00622DSC00624DSC00625DSC00629DSC00630DSC00631DSC00632