Dag 3

23 december 2014 - Docksta, Zweden

Weer heerlijk op het gemak wakker geworden. Het ziet er nog steeds mooi wit uit. Na het ontbijt gaan we opnieuw een wandeling maken.  We gaan naar het centrum van Docksta lopen.  Het lopen is nu wel wat prettiger. Er valt geen sneeuw. We hebben een snowscooter over het ijs zien rijden. We gaan er een stuk overheen lopen. Hierna vervolgen we onze wandeling richting de plaatselijke ICA om te kijken wanneer deze open is met de Kerstdagen. We maken weer wat mooie foto’s van de directe omgeving. Op de helft steken we even de snelweg over. Toch wel vreemd dat dat hier wel mogelijk is en je daar in Nederland niet over zou moeten denken.  Dounja wrijft even de sneeuw van Jeltsjes reclamebord af. Glimlachen!

Na onze terugkomst maken we ons klaar voor ons bezoek aan Anders en Ann-Christin in Köpmanholmen(lees : Sjupmanholmen).  Net voor vertrek komen Sjoerd en José aan. We hebben om een lampje voor in de slaapkamer(deze was kapot) en 2 kussens gevraagd. Ook was Sjoerd vergeten een schep achter te laten.  Deze zullen we de komende dagen wel nodig hebben. Hij vertelt dat er de komende dagen veel sneeuw verwacht wordt. Hij spreekt over misschien wel 30 cm. We beslissen om maar genoeg eten in huis te gaan halen. De kans op ingesneeuwd raken is daadwerkelijk aanwezig. Benieuwd!

We hebben een heerlijke Fika bij Anders en Ann-Christin. We hebben leuk met hun gesproken. We zijn verrast dat ze toch nog steeds aan ons hebben gedacht.  Anders vertelt over een vrouw in het dorp die haar huis binnenkort te huur gaat zetten. Ook hij vertelt ons over de mogelijke hevige sneeuwval. Het zal dus wel waar zijn. Na een uurtje vertrekken we weer. We gaan boodschappen doen in Bjästa. Het begint steeds harder te sneeuwen. We zien net buiten Bjästa een auto schuin voorover in een greppel staan. Oeps. Onderweg wordt het zicht steeds minder. Het is natuurlijk al donker.  Dus voorzichtig rijden. Maar met de winterbanden met spikes kunnen we zelf met 60 km per uur nog een vrachtwagen inhalen. Daar zou je in Nederland niet over moeten denken.

Morgen zijn we uitgenodigd bij Jeltsje en Gerke voor Julbord(= Kersttafel). Er zullen nog enkele zweedse mensen komen. Goed om opnieuw onze zweedse taal weer te beproeven. ’s Avonds naar de kerk voor de nachtmis. Zeer benieuwd. Dit is voor beide voor de eerste keer dat we dit zullen doen. Zoals alle andere activiteiten in een kerk gaat het niet om het geloof maar om het samenzijn.

En nu maar hopen dat de auto morgen niet ingesneeuwd is. hihi

2312DSC00528 (3)2312DSC00528 (5)2312DSC00528 (7)2312DSC00528 (8)2312DSC00528 (17)2312DSC00528 (20)2312DSC00528 (21)2312DSC00528 (23)2312DSC00528 (25)2312DSC00528 (28)2312DSC00528 (31)2312DSC00528 (32)2312DSC00528 (37)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade