10e dag

13 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

10e dag. Måndag den trettonde oktober. Goeie morgen. We zijn om half 9 wakker geworden. Ik had een slechte mededeling voor Dounja. De weegschaal gaf voor mij nog minder aan dan thuis. En met alles wat we hier snoepen is dat opvallend. Dounja heeft het wel moeilijk wbt haar gewicht met al dat lekkere snoep in de winkels. We moeten een beetje haasten om om 10 uur weg te kunnen zijn naar Xander en Elza. Kort douchen. Maar dat deden we toch al iedere dag. Dit ivm de hoeveelheid warm water in de boiler. Ik ben met hoofdpijn wakker geworden. Het is moeilijk om het huisje op de juiste temperatuur te krijgen. 's Avonds vind ik het koud. Dus de kachel moet aan. Echter stijgt de warmte naar boven naar de slaapkamer. Het is daar 's avonds en 's morgen rond de 20 graden. Een raam open laten staan is moeilijk. Als het gaat regenen komt het water naar binnen. We zijn echter heerlijk wakker geworden. Voor de rest ga ik niet in detail. Ontbijt met een eitje erbij. De eilanden aan de overzijde zijn goed te zien. Het water is rustig. Det är fyra grader utomhus. Het is 4 graden buiten.De zwanen zijn er nog steeds. Mijn t-shirt heb ik opnieuw moeten naaien. Het etiketje aan de binnenzijde had ik weggeknipt en prikte het restant in mijn zij. Maar ik had ook in de draaidjes geknipt.
Vanuit Köpmanholmen rijden we ruim 40 km achter een oplegger met een vleugel van een windmolen aan.13DSC02536 (1)13DSC02536 (6) Aangekomen in Fålasjö zien we Elza voor haar printmachine staan. Ze bedrukt kaartjes. Maar niet op papier , op hout.1320141013_1450371320141013_1450081320141013_144944 Er zijn lieve kleine poesjes 2 weken geleden geboren.13DSC02536 (17) Dounja mag ze niet meenemen.13a20141013_13540913a20141013_13534113a20141013_13533113a20141013_13545113a20141013_135456 Ze zijn nog te jong. Wat jammer voor haar. Voor mij ook hihihi. We zouden tussen de middag warm eten. Maar Elza is vergeten om de spinazie uit de diepvries te halen. We eten een boterham. Elza vertelt dat ze niets meer aan hun eigen huis gaan doen. Ze gaan in de toekomst een nieuw huis dichter bij het meer bouwen. We gaan mee kijken naar het meer13a20141013_13445813a20141013_134452. In ons t-shirt met 3 graden naar beneden. Het is koud. Maar voor even is het te doen.

Na een tijdje komt er een grote vrachtwagen aangereden. Elf kilometer over onverharde weg is deze vrachtwagen de berg op moeten rijden. 13DSC02536 (11)13DSC02536 (12) Over een slecht berijdbare weg. Deze kwam 2 pallets met houten plaatjes brengen voor Elza haar (brief)kaarten.13DSC02536 (15) Eerst van de vrachtwagen op de grond. Vervolgens naar een schuur. Dus 2 maal oppakken en weer neerleggen. We hebben dit met hand gedaan. Wat was dat een groot karwei. Xander was net weg met Jorden. Toen zij terugkwamen moest alleen de 2e pallet nog naar de schuur gebracht worden. Jorden kwam met een kruiwagen aan. Dat ging iets sneller. pff haha.

's Avonds eten we macaroni met spinazie bij hun. We spreken over onze plannen in Zweden. Dus wat we zouden willen gaan doen. We hebben raakvlakken. We hebben een leuke dag gehad met hun. Beneden aan hun berg (11 km verder) bellen ze ons op met de mededeling dat we onze fototoestel vergeten zijn. Dan maar weer terug de berg omhoog. En ja hierna opnieuw naar beneden. Haha. Het is aardedonker op die zandweg. We hebben een uur en een kwartier gereden over de provinciale weg gereden naar ons huisje in Köpmanholmen. We zijn 5 auto's , 2 vrachtauto's en 1 stoel tegengekomen. Het is nu 23.00 uur. We waren laat terug. Dounja ligt al in bed. Ik ga nu ook afsluiten. Slaap lekker voor straks. En tot morgen.

1. Ingrid boeye:
    14 oktober 2014
    Leuk om jullie reis van dag tot dag te volgen. het lijkt me echt een prachtig land. Geniet er nog van! Tot gauw!
  2. Freddy Lauret:
    14 oktober 2014
    dank je Ingrid. We vinden het leuk dat je ons volgt. We hebben veel plezier.
  3. Paul Marinissen:
    14 oktober 2014
    Wat verstralers op je auto Freddy. Dat heb ik ook voor Zweden in de winter. Wij gaan pas in de carnavalsvakantie weer.
  4. Freddy Lauret:
    Paul.
    Ja, De grote lichten staan inderdaad 's avonds en 's nachts praktisch heel de weg aan. Zoals je zelf ook weet, is de verlichting op de wegen in Zweden en zeker hier in het noorden heel summier.