9e dag

12 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

9e dag. Zondag 12 oktober. Goeie morgen. We zijn om half 8 wakker geworden. Gisterenavond vroeg naar bed gegaan. Maar toch pas om half 12 gaan slapen. We hebben beide liggen lezen. Het is 3 graden. Het is heiig.12DSC0253012DSC02529 Een eiland in de verte is niet zichtbaar hierdoor. Er zwemmen een aantal zwanen in het water voor ons huisje.12DSC0253212DSC0253112DSC0253312DSC02534 We gaan ontbijten. Deze keer een gewone boterham met beleg. Het volkoren brood smaakt niet,maar het vult wel. Opnieuw het weight watchersprincipe.

We zijn niet actief vandaag. We hebben vakantie. Ik ben de sport van de Aftonbladet(de avondkrant) aan het lezen. Zlatan is ziek en heeft ook nog eens problemen met zijn schoenen. Hij is gisteren gaan vissen en heeft een paar snoeken gevangen.

Dounja maakt wraps klaar voor vanavond. Zelfs de wraps maakt ze.12DSC02526 De deegroller staat al klaar. Een fles cola gevuld met water.12DSC0252712DSC02528 De wraps zijn lekker. Tartaar met kleine stukjes augurk op de wraps. Er was nog haring over. Dounja heeft deze nu in de paneermeel gedaan. Ik vind het nog steeds niet lekker. Dounja vindt het nu wel beter. Ze mag alles opeten.

Anders kwam net langs met de schone kleren die Ann Kristin voor ons gewassen heeft. We zijn uitgenodigd voor fika over een uurtje om 14.00 uur. En 14.00 uur betekent ook 14.00 uur. Geen minuut vroeger of later. Dit is een zweedse traditie waaraan we zullen moeten wennen. Maar dat vinden we geen probleem. Als we binnenkomen,moeten we onze schoenen uittrekken. Nog een traditie. Gelukkig wisten we van deze tradities al af. Christophe onze privé leraar thuis had ons al over deze verteld. Tot 16.00 uur zijn we bij Anders en Ann Kristin gebleven. Gezellig gekletst over van alles en nog wat. We hebben nuttige informatie gekregen. Van Ann Kristin hebben we vernomen dat in Bjästa een nieuwe grote ICA is die elke dag tot 22.00 uur open is. Het is inderdaad een mooie grote supermarkt waar alles te koop is.
Bij ons om de hoek verkopen ze vis. De vis wordt door de eigenaar zelf gevangen. Volgens Ann Kristin is het een goede winkel. We gaan daar de komende dagen eens kijken. Ik wil van alle vis proeven.
Nu even niets. Lekker zitten. En trouwens. Vanavond doen we niets meer.
Alles gaat in de pan en we eten straks chili con carne.
Het wordt wel steeds duidelijker. In dit gebied willen we gaan wonen. We hebben met Xander(een schoolvriend van Dounja uit haar studententijd) en Elza in Fälasjö(lees : Folasgeu) afgesproken. We gaan morgen rond 10.00 uur weg. We zullen er rond 11.00 uur zijn. We zijn bij hun 2 jaar geleden voor het eerst op vakantie geweest. Als er nog tijd is,gaan we naar Sollefteå (lees : Sollefteo) naar Carolina. Zij staat in hun winkel Mc Bläck. Carolina en haar man Hasse wonen in Backsjön(lees : Backgeun). Zij zijn goede bekenden. Fålasjö , Sollefteå en Backsjön liggen ook in dit gebied. We zijn door hun bekend geraakt met het gebied waar we nu zitten. Je kunt dus zeggen dat we indirect door hun toedoen naar dit gebied willen emigreren.

We gaan zo slapen. Het is nu 23.00 uur. Wel te rusten. Tot morgen.

1220141012_16373712DSC02535

1. Roony:
    Al een mooi verslag.
    ga zo door

m.v.g. Ronny
  2. Joanna:
    13 oktober 2014
    effe een tip doorgeven voor de uitspraak van de speciale klinkers:å ä ö grote eiken deur
  3. Freddy Lauret:
    Ronny,
    Dank je wel.

Joanna,
    Wij spreken altijd over de gewone a,o en u uit het woord auto. Bij deze spreek je de K hard uit. Bij de overige klinkers is het de zachte k.