11e dag

14 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

11e dag. Tisdag den fjortonde oktober. Goeie morgen. We zijn om half 9 wakker geworden. Det är fem grader utomhus. Het is 5 graden buiten. Het is behoorlijk heiig. De eilanden aan de overzijde zijn bijna niet te zien. Er komt een bootje heel snel deze kant op. De eilandbewoners gaan eten halen. Ik denk maar wat.
Wij gaan kwark met warme appel eten. We spreken nog even na over onze gesprekken met Xander en Elza. We hebben beide gisteren veel gesnoept. Het eten was voor ons doen ook niet zo gezond klaargemaakt. De chocolade en de koekjes waren lekker. We vreesden beide voor ons gewicht. Dounja merkt deze morgen zelfs dat ze minder weegt dan zaterdag. Ik blijf stabiel. Na het eten ga ik stofzuigen in het huisje en Dounja doet de afwas.
Ik heb hierna heerlijk gedoucht en mezelf geschoren. Fijn om weer een glad gezicht te hebben. Ik doe vandaag toch maar 2 t-shirts over elkaar aan. Dat is toch iets warmer. Dounja staat nu onder de douche. Ik was een aantal foto's welke op mijn telefoon stond van Dounja en de poesjes bij het verslag van gisteren vergeten te zetten. Ik doe dat nu maar alsnog. Dus voor de nieuwsgierige onder jullie. Kijk nog maar eens naar gisteren.
Vanmiddag eten we de chili con carne van eergisteren op. Hierna gaan we weer wat lopen. We gaan naar Hummelvik(lees: Hummelwik) naturreservat. Na een stukje rondrijden omdat we een niet zo'n duidelijke plattegrond hadden,hebben we het toch gevonden. De auto moesten we op 400 meter afstand parkeren. Het miezerde behoorlijk. Het was er zelfs een beetje koud door. We sloegen het pad in. Direct naar boven. Maar na een klein stukje kwamen we al tot de conclusie dat we niet verder konden. Het pad was heel steil omhoog. Ook hier lagen vele wortels van de bomen en losse bladeren. Het was hierdoor ook nog eens behoorlijk glad14DSC02565 (13)14DSC02565 (12)14DSC02565 (14)14DSC02565 (11)14DSC02565 (10)14DSC02565 (9). We hebben vervolgens wat rond gelopen waar de auto geparkeerd stond. Mooie huizen en op een mooie rustige locatie. Maar voor ons zeker niet betaalbaar. We zijn teruggereden naar Bjästa om boodschappen te doen. Eerst hebben we het dorpje verkend. We zouden hier ons ding ook wel kunnen doen. We zijn beide niet kerkelijk opgevoed,maar we willen wanneer we hier wonen toch ook af en toe naar een kerkbezoek gaan. Hier in Zweden ga je niet alleen naar de kerk voor geloofsbelijdenis,maar ,en zeker in dit soort dorpjes, ook voor het sociale contact. Dit vinden we heel belangrijk. We zagen tot onze verrassing ook een stuk lever in de schap bij de ICA liggen. We hadden vernomen dat dit hier in Zweden niet verkrijgbaar zou zijn. Vanavond eten we gebakken lever bij de boterham. Lekkerrr. We hadden besloten om in een klein winkeltje in het dorp vis te gaan kopen. Ook voor bij de boterham. Maar de winkel was gesloten. We zullen eens aan Ann Kristin vragen of zij weet wanneer de winkel open is. Het blijft dus enkel bij de lever vanavond.

Teruggekomen eten we een lekkere chocolade muffin en drinken we een glas cola. Dounja kijkt even op haar Facebook en gaat hierna nog een uurtje aan haar studie besteden. Ik typ wat voor in mijn blog die ik vanavond weer plaats. Ik zie dat de zwanen nog steeds voor ons huisje zwemmen. Het zijn toch grote beesten.
De lever was heerlijk. Ik doe de afwas. We zitten nu samen op de bank en kijken naar "god kväll"(goeie avond) een Zweeds praatprogramma welke elke door de weekse dag om 18.00 uur begint. Natuurlijk kunnen we niet alles volgen. Dounja iets meer dan ik. We begrijpen niet elke zin. Maar we kunnen het verhaal volgen. We vinden het ook leuk om de Zweedse taal te volgen.
Om 20.00 gaan we Skip-bo doen. Nu(21.00 uur) al weer 2 spelletjes gedaan. Ik heb 1 keer gewonnen. Yeah yeah. Eindelijk een keer. We zijn nu aan het 3e spelletjes bezig. Ik heb al gezegd tegen Dounja "Jij wint toch". Ze is ook zo goed. Nee dat vind zij niet. Ik let niet goed op volgens haar. En toch heb ik het 3e spelletje gewonnen. Yeah yeah.

We hebben nog geen afspraken gemaakt voor morgen.

Ik sluit wat eerder af dan andere dagen. Ik weet nog niet wanneer we naar bed gaan. Ik ga nog even gezellig bij Dounja op de bank zitten. Tot morgen. Slaap lekker.

14DSC02565 (15)14DSC02565 (8)14DSC02565 (7)14DSC02565 (5)14DSC02565 (4)14DSC02565 (3)14DSC02565 (2)14DSC02565 (1)DSC02564DSC02563

Vuilnis storten en neergooien van afval is verboden. Overtreding wordt bestraft.14DSC02565 (6)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade