18e dag

21 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

18e dag. I dag är det Tisdag tjugoett(lees : tjuge-ett) oktober. Vandaag is het dinsdag 21 oktober. Goeie morgen. Het is nu kwart voor 9. Ik lig nog in bed en maak een begin van de dag voor in mijn blog. Dounja slaapt nog. Ik werd wakker met veel lawaai buiten. Ik dacht dat het heel hard regende. Als ik door het raam kijk,kom ik tot de conclusie dat de zee heel onrustig is. De branding is wit. Het waait ook stevig. Het is behoorlijk bewolkt. De zwanen en de ganzen zoeken weer naar eten. Het is nu 3 graden. Het is ook wat heiig. De eilanden zijn hierdoor wat minder zichtbaar. Op het moment dat ik deze regel typ,zie ik dat het begint te sneeuwen c.q. regenen. Ik ga nog wat lezen over Pippi en wacht tot Dounja wakker wordt. Even niets. Dounja is rond 9 uur wakker geworden.
We hebben gisterenavond nog naar een aflevering van Wallander gekeken. We zijn van plan niet veel te gaan doen vandaag. Misschien nog naar Ö-vik om te kijken of we daar een fototoestel kunnen vinden. Ö-vik is de korte naam voor Örnsköldsvik zoals vele mensen ook zeggen. Wanneer dit niet het geval is gaan we overmorgen naar Birsta. Vanaf ons gezien net boven Sundsvall. Daar zijn volgens José Zijlstra(een kennis) vele grote winkels zoals Jysk en de Media Markt. Hierna gaan we naar José. Zij woont in Härnösand.
We zijn rond 10 uur naar beneden gegaan. Dounja gaat weer kwark met warme appel klaarmaken. Het is koud beneden. Ik had blijkbaar de knop van de kachel de verkeerde kant opgedraaid. Ik had mijn bril ook niet op. Het is nu niet meer heiig. Het regent en sneeuwt niet meer. De bewolking is er nog steeds. We zijn blij dat we gisteren in Skulle Skogen gelopen hebben. Om half 11 zien we echte sneeuwvlokken naar beneden komen. Ze blijven niet liggen. :-)
Om 16.00 uur ben ik even naar buiten gemoeten om de volle vuilniszak in de vuilnisbak aan de achterzijde van het huisje te deponeren. Het is 0 graden. Er valt sneeuw. Maar ja. Nog steeds blijft het niet liggen. Heerlijk zo'n dagje helemaal niets doen. Dounja heeft net deeg gekneden. Het ligt nu te rijzen. Hierna gaat ze een brood in een pan bakken. Het is gelukt. Geen groot brood. Maar het is te eten. Naar Ö-vik zal er niet meer van komen,hebben we beslist. Morgen dan maar.
Ik ben rond 17.30 uur naar Ann Kristin gegaan en heb haar gevraagd "Är kläderna färdig kanske?"(lees : Air klederna ferdi kansje?). Zijn de kleren misschien klaar?. Ze doet af en toe wat kleren voor ons wassen. Dat is wel nodig als je hier 4 weken op vakantie bent. Ze zaten nog in de tumlare(droogtrommel). Ann Kristin zal ze straks wel komen brengen.
Dounja bakt de zalm. Met sla hebben we eten. We eten rond 19.00 uur. We gaan vanavond opnieuw een aflevering van Wallander kijken. Hierna hebben we nog wat rustig op de bank gezeten. Dounja heeft nog wat foto's die al geruime tijd op haar eigen toestel stonden op de pc gezet. Ik sluit af met mijn verhaal. Het is nu 23.10 uur. We gaan morgen in ieder geval naar Ö-vik. Ik wil nog kijken naar een goed boek. Natuurlijk zal ik die daar niet kopen. Daarvoor ben ik de zweedse taal nog niet machtig genoeg. Als ik er één zie,zal ik op Bol.com kijken of ik deze misschien kan downloaden. Voor de rest zien we nog wel. Tot morgen. Slaap lekker.

20141021_17082020141021_10464620141021_10365820141021_10364820141021_10364320141021_17024920141021_17023520141021_17021920141021_170307