19e dag.

22 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

19e dag. Onsdag den tjugoandra oktober. Woensdag de tweeëntwintigste oktober. Goeie morgen. We zijn om 9 uur wakker geworden. Ik heb niet zo heel goed geslapen. Ik moet wennen aan al die andere geluiden. In het huisje en van buiten. Het is net beneden het vriespunt. Er staat een stevige wind. Het water is onrustig. De branding is wit. Alleen de zwanen zijn er. We eten een eitje bij het ontbijt. Het is een bewolkt. De eilanden aan de overzijde zijn goed zichtbaar. We hebben geen directe plannen dan alleen naar Ö-vik vandaag.
Na het eten ga ik wat op de computer kijken. Dounja gaat weer lezen. Ze heeft een boek waar ze volgens haar moeite mee heeft om het los te laten. Ze neemt het zelfs mee naar de wc. "Start vandaag met een lichter leven".
Om half 12 zijn we weer fris en fruitig. Er staat een afwas. En niet zo'n kleintje. Maar dat komt vanmiddag wel goed. We gaan Ö-vik. Boodschappen doen. Net buiten Köpmanholmen komen we weer een speciaal transport tegen. Het is weer een vleugel van een windmolen. Echter rijdt deze niet. Blijkbaar heeft de chauffeur de bocht niet goed genomen. Het achterste is in de sloot terecht gekomen. We moeten een stukje omrijden om verder te kunnen rijden. Weer naar de ICA Kwantum. We hebben weer onze ogen uitgekeken naar al het bijzondere eten. Daar bedoel ik mee wat anders is dan in Nederland. We zijn daarna naar de Burger King geweest. We hebben een lekkere burger gegeten. Ik heb bij het weggaan een lekker softijsje gegeten. Maar 5 kronor. Omgerekend is dat 60-70 cent. Hierna zijn we Ö-vik ingegaan. Naar de boekenzaak in het winkelcentrum Oscargallerian. Dounja heeft daar wat boeken gekocht. Natuurlijk allemaal in het Zweeds. Éen gaat over het eten van internationale voetbalteams bij een wedstrijd. Nog één over yoga en nog een 3e. Daar kan ik nog niets over zeggen. :-)  Ik heb gekeken naar een interessante biografie. In plaats van de boeken op te schrijven,heb ik foto's van de boeken gemaakt. Het was toen 15.00 uur. We zijn teruggereden naar het huisje.
Het waait heel hard. De zee is onrustig. We doen de afwas. We eten een heerlijk gebakje. Ik ga straks de gordijnen dicht doen. Het kacheltje heeft veel moeite om het warm te krijgen in het huisje. We lezen ook in de krant dat de dagen nu echt snel korter worden. Vanmorgen is de zon om 8 uur opgekomen. Om 17.00 uur zal de zon weer ondergaan. En met het einde van de zomertijd zal het volgende week nog sneller donker zijn. Ik zoek of de boeken waarvan ik een foto heb gemaakt in het Nederlands te vinden zijn op Bol.com. Nee dat is niet zo. Maar ik heb toch een boek gevonden.
We eten om 18.00 uur. Een heerlijk stukje biefstuk met champignonsaus met kantarellen , koolrabi , pastinaak en krieltjes. Het ruikt al lekker wanneer ik naast Dounja sta. En het is ook lekker natuurlijk.
Ik moet nu(18.40 uur) weer naar Ann Kristin om dit verslag weer over zetten naar mijn pc. Ik zie er een beetje tegenop. :-) Het is al goed donker en door de harde wind is het behoorlijk koud. We hebben vanavond nog een aflevering van Wallander bekeken.
Morgen naar Media markt in Birsta. We zullen rond 10.00 uur weg gaan. Het is ongeveer anderhalf tot 2 uur rijden. Rond 15.00 uur gaan we naar José in Härnösand. Tot morgen. Sov gott(lees : soov got). Slaap lekker.

20141022_131408 Ijs met drop en chili.    20141022_130244  Rijstepap in een zak.   20141022_125146  Philadelphia met chocolade