De eerste sneeuwval

18 november 2015 - Fredrika, Zweden

Het is nu donderdag 12 november. De winter is nu begonnen. Alles is wit. Vandaag de keuken,bijkeuken en bijbijkeuken op orde gebracht. Er zijn geen obstakels meer. Het overtollige plastic waar we al onze spullen uit Nederland mee verpakt hebben naar de stort gebracht in de aanhanger van onze Nederlandse buren. We rijden langs het meer. Ik zie dat er al ijs op het Viska meer ligt. Na terugkomst vraagt Dounja of we zand hebben meegenomen. Vergeten. Weer terug. Het zand is nodig om te strooien over de paden en traptreden van het pand. Het is daar behoorlijk glad.

Vandaag vrijdag. We gaan naar Umeå boodschappen doen. Anderhalf uur rijden. Dus we nemen genoeg mee voor zeker 2 weken. Om 11.00 uur vertrokken. Het wordt zelfs warmer richting Umeå. Wanneer we daar aankomen is het ongeveer 4 graden boven het vriespunt. We doen boodschappen bij de Lidl en de ICA Stormarknad(= vergelijkbaar met een AH XL). Op de terugreis begint het te regenen. We zijnom 17.15 uur weer thuis. Thuis voelt het nu ook warm aan. We doen de openhaard aan. We beginnen weer met 10 graden. Maar het voelt niet koud aan. Wat een verschil met gisteren.

Het was vandaag zaterdag een zeer nuttige dag. Een Nederlands bevriend stel uit Fålasjö kwam op visite. We hadden problemen met een aantal radiatoren. Hij had gereedschap meegenomen. Tot onze grote blijdschap zijn alle defecte radiatoren hersteld. Een leuke en productieve dag. Gelukkig nog genoeg tijd om gezellig met ze te kletsen. Dounja schotelde ons vier een heerlijke maaltijd voor. Alvast proefdraaien voor toekomstige gasten.

Zondag 15 november. Laat uit bed gekomen. Daar is het ook zondag voor. Heerlijk. Het sneeuwt en het blijft sneeuwen. :-) . Ik moet er wel voor zorgen dat onze trappen voor het pand en de paden ervoor sneeuwvrij zijn. Voorlopig doe ik enkel voor de eerste en de laatste deur. De tweede deur klemt behoorlijk. Dus die laten we dicht. Ik heb weer veel opgeruimd vandaag. Ik ben tevreden. Het hout binnen was weer op. Dounja heeft er voor gezorgd dat we weer voor een week droog hout binnen hebben liggen.

Maandag. Wat een mooie zonsopkomst Zonsopkomst 16-11-2015Zonsopkomst 16-11-2015 2 De werkweek begint weer. Dounja doet weer de nodige telefoontjes. We willen open. Een brandalarmsysteem is noodzakelijk. Deze week zullen we beslissen met welk bedrijf we in zee zullen gaan. Ons streven is dat we begin december open zullen gaan. Ik doe de nodige klussen. Planken aan de muren ophangen. We willen nog een hoop plaatsen. Er is afgelopen nacht weer wat sneeuw gevallen. 16 november16 november 2015 Wat een geluk zeg dat we onze wasmachine hebben meegenomen. Degene die hier achtergebleven is, stopt na de voorwas en de hoofdwas. Dat kunnen we nog niet. Haha. Een wasmachine repareren. We hebben onszelf al heel wat aangeleerd. Je moet wel.

Dinsdag 17 november. Opnieuw dozen uitpakken. Het begint al behoorlijk te vorderen. Onze Nederlandse vrienden komen een deel uit de spullen die we niet meer willen bewaren,uitzoeken voor de loppis doe zij willen gaan houden. 's Avonds gaan we naar een bijeenkomst van Destination South Lappland. Een dorpje anderhalf uur verderop Gafsele. Het sneeuwt behoorlijk en we moeten voorzichtig rijden. Vooral op de terugweg duurt het langer dan die anderhalf uur. Het is een nuttige bijeenkomst. Tijdens die avond krijgen we een heerlijke maaltijd van de gastheer.

Woensdag 18 november. Hopelijk komt vandaag het einde in zicht wbt de dozen.Het is nu 14:00 uur. We vergeten gewoon een boterham te eten. Ik heb ook helemaal geen honger. Dounja heeft nu reeds 3 kamers gereedgemaakt. We gaan om 15:30 uur een boterham eten. Vanavond om 17:00 uur een presentatie van Vattenvall(= eigenaar van Nuon). Nu hier in het dorpshuis. Ze gaan hier rond het dorp verscheidene projecten uitvoeren. Heel belangrijk voor ons. Er worden ongeveer 100 mensen verwacht. het dorp loopt leeg.

1. Katty Garez:
    19 november 2015
    Hallo Freddy en Dounja. Blij dat ik op deze manier jullie wedervaren kan volgen. En ... prachtige zonsopgang. Geniet er van en nog heel veel succes.
  2. Henny Pelgrim:
    19 november 2015
    Wat een goed begin, super leuke blog. Ik wens jullie heel veel succes met deze mooie onderneming en blijf jullie volgen. Groet, hej dåHhttps://m.facebook.com/groups/819308628145996?view=permalink&id=906026176140907h
  3. M. Suurmeijer:
    19 november 2015
    Gezellig geschreven verslag van jullie belevenissen !!! Zo blijven we fijn op de hoogte...........
  4. Freddy Lauret:
    20 november 2015
    Ik vind het leuk al die positieve reacties. Leuk om zo gevolgd te worden. Tusen tack.
  5. Monique:
    20 november 2015
    Wat leuk om dit beginnende avontuur van jullie zo te lezen,net een soort "Ik vertrek" maar dan op papier,ik ben benieuwd voor jullie hoe alles vorderd,succes en veel plezier nog met alles wat jullie gaan ondernemen.
  6. Marcus:
    21 november 2015
    Hej Dounja en Freddy,

Zo te lezen hebben jullie het lekker druk, en dat zal denk ik wel zo even blijven ook, een hoop dingen die je beschrijft zijn voor mij herkenbaar het eerste jaar heb je het erg druk bedrijf opstarten en je weg vinden in Sverige wat soms niet makkelijk is jullie zullen voor een hoop nieuwe dingen komen te staan zie dit als een uitdaging, wij hebben het zelfde mee gemaakt,
    Wat voor ons erg hielp is Zweden gewoon op je laten in werken en kijken hoe zaken hier gaan.
    Wat ik las uit je verhaal Freddy is dat je al veel zaken zelf aan pakt dit vind ik heel goed. Ik ben dit ook steeds meer gaan doen en heb mezelf een hoop dingen bij geleerd van wat ik niet wist dat ik in me had, het is onwijs gaaf en geeft een enorme drive om gemotiveerd te blijven.
    veel suc66

Marcus
  7. Manuel:
    21 november 2015
    Hoi, vertel me precies, als je wilt, wat de wasmachine niet doet, ik repareer witgoed. Misschien kan ik een tip geven.