De eerste 3 dagen in Fredrika.

3 november 2015 - Fredrika, Zweden

Zondag 1 november. Om 07.00 uur wakker. We moeten zelf ontbijt klaarmaken. Om 08.30 uur vertrekken we. "Maar" 450 km. Om 14.00 uur zullen we thuis in Fredrika aankomen. 0111a0111b​Op een bepaald moment rijden we een parkeerplaats op om even onze benen te strekken. Oei. We komen de snelweg niet direct terug op. Een vrachtwagen staat precies aan het eind van de parkeerplaats kapot stil. We moeten 20 minuten wachten,omdat een takelwagen de vrachtwagen aan het aankoppelen is om deze weg te kunnen slepen.0111c0111d0111e We rijden over de nieuwe brug in Sundsvall. Een mooie brug.0111f0111h Tot voorheen moesten we de halve stad doorrijden om aan de overkant van het meer te komen. We rijden ook nog over de brug van Höga Kusten.0111j0111l0111m

Ook hebben we genoten van de mooie omgeving. Mooie foto's gemaakt.0111n0111o0111p0111q0111r

We komen om 14.30 uur aan.0111s0111t Om 15.00 uur lopen we met de huidige eigenaar Viska Gården door. We eten bij Nederlandse vrienden in het dorp. Heerlijk bami. Een goeie warme maaltijd na lange tijd. We zullen ook vannacht bij hun blijven slapen.

Maandag 2 november. Voor ons de grote dag. We hebben bij vrienden op een luchtbed geslapen. Dounja sliep goed. Mijn schouders deden wel pijn. Om 07.00 uur staan we op. Heerlijk ontbeten. Om 09.00 uur moeten we in Åsele zijn om het contract te gaan tekenen. Het is een 3 kwartier rijden van Fredrika. Ruim een uur later staan we buiten. We zijn eigenaren van Viska Gården. Blij. Nu moeten we nog zaken gaan regelen. We gaan eerst wat boodschappen doen bij de plaatselijke ICA. We hebben om 12.30 uur een afspraak bij het arbeidsbureau.  We moeten ons in gaan schrijven als werkzoekende. De man die ons te woord stond heeft ons heel goed geholpen. Door de inschrijving zullen we een tijdelijk persoonsnummer krijgen. En wie weet kunnen we nog in aanmerking komen een bijdrage daar we eigen bedrijf starten. Zowel de accountant,waar we het contract van Viska Gården getekent hebben, als de man op het arbeidsbureau waren onder de indruk van het feit dat we al zweeds konden verstaan en praten. Vervolgens gaan we naar Vilhelmina. Om 15.00 uur hebben we een afspraak bij Skatteverket (belastingkantoor). Om 16.00 uur bij iemand die we nodig hebben om verzekeringen af te sluiten. We mogen vanavond opnieuw bij onze Nederlandse vrienden aan tafel aanschuiven. Het ging bij beide redelijk snel. Om 15.30 uur waren we al klaar. Dus we kunnen iets vroeger naar huis vertrekken. Het begint nu al donker te worden. Rond 17.30 uur zijn we thuis. Weer ongeveer 200 km gereden. De terugreis dus geheel in het donker. Thuisgekomen kunnen we eindelijk de auto leegmaken. Rond 18.30 uur eten we bij vrienden. Om 20.00 uur naar huis. We laten alles liggen en kruipen in bed. Heerlijk met de iPad op schoot. hihi.

Dinsdag 3 november. Ik weet niet meer hoe laat we wakker geworden zijn. Goed geslapen.Nu moeten we 's nachts met een vest aan naar de wc. Iets kouder. We gaan alle spullen die we vanuit Nederland hebben meegenomen uit de kratten halen en een plekje geven. Voorlopig dan wel te verstaan. We gaan met z'n twee een gedeelte van het hout binnenleggen. Volgende week wordt er sneeuw verwacht. Het moet droog zijn om goed te kunnen branden. In het zonnetje is het heerlijk buiten. We hebben beide enkel een vest aan. Ik doe voor het eerst mijn bergschoenen weer aan. Voelt goed.

Rond 13.00 uur eten we een boterham. Pindakaas erop.Pindakaas Heerlijk. We moeten nu zeker de openhaard aanzetten.openhaard 03 nov Voor de rest van de middag doen we het rustig aan.Rond 16.00 uur is het al weer donker. We rommelen beide wat in het pand. We eten een lekkere warme kop tomatensoep. We maken de laatste kratten met onze spullen leeg in ons appartement. Dounja doet wat aan de sterkte van het signaal van de router in het restaurant. We doen de openhaard in ons appartement aan. De rest van de avond zitten we gezellig en doen niet veel meer. Wat internetten.

1. Eva Behrens:
    4 november 2015
    Dat waren 'volle dagen'. De reis was mooi en nu zijn jullie op de plek van bestemming. - En wanneer komt de verhuizing? Afwachten. - Ook e.e.a. goed hebben kunnen regelen bij de instanties. - Een enorme omstelling, alles is anders dan jullie gewend waren. Maar, het went wel. Het loopt tot nu op rolletjes allemaal. - Fijn de Nederlandse vrienden in de buurt. - Hoop dat jullie het hout allemaal binnen krijgen voordat de sneeuw gaat vallen. - En dan komt de verhuiswagen. Een hele klus wordt dat. Succes en prettige dagen, groeten, Eva
  2. Monique Vermeirsch:
    7 november 2015
    hoi Freddy en Dounja
    we wensen jullie veel succes en willen graag op de hoogte blijven van jullie verblijf in Zweden.
    We vinden het leuk om jullie reisverslagen te lezen en houden jullie dan wel op de hoogte van de omstandigheden hier in Nederland.
    Groetjes en tot horens Frits en Monique.