13e dag.

16 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

13e dag. Torsdag den sextonde oktober. Goeie morgen. We zijn om 8 uur wakker geworden. Het is 0 graden. De lucht is zwaar bewolkt. Er staat redelijk wind. De eilanden zijn goed zichtbaar. Boven de eilanden is iets minder bewolkt. Daar schijnen zonnestralen op. De zwanen zijn er niet. We ontbijten brood met een geroosterde boterham erbij. De broodrooster werkt niet goed. De laagste stand en dan komen de boterhammen nog met een zwarte rand eruit. Er vliegen veel koolmeesjes rond. We zien ze onder het dak van het boothuisje gaan. Daar zal wel een nestje zitten. Straks als we weggaan zal ik eens gaan kijken. We gaan in de loop van de dag weer een eindje door de bossen lopen. De bossen aan de overzijde van het water bij ons huisje.
Vanmorgen doen we een beetje lui. We kijken wat naar de Zweedse tv. We proberen weer een gesprek te volgen.
Na het douchen naar de plaatselijke visboer gelopen. We wilden een zalm bij de boterham. Maar nee. Opnieuw was de winkel gesloten. Dounja zegt dat we nog genoeg hebben. We komen niet om van de honger.
Dounja heeft een ei met stukjes paprika en havervlokken gebakken. Met wat groente van gisteren erbij was het weer een goede maaltijd. We gaan nu wat lopen in de buurt.
We hebben over de rotsen geklommen. Dat was leuk. Met een uitkijk op de Oostzee. Volgens Dounja zelfs leuker dan een uurtje fitness.1620141016_145543 (4)1620141016_145543 (5)1620141016_145543 (6)1620141016_145543 (7)1620141016_145543 (8)1620141016_145543 (9)
Hierna om boodschappen geweest naar de ICA in Bjästa. I kväll äter vi potatis med blomkål(lees : bloemkool) och nötfärs(lees : nutfersch). Vanavond eten we aardappelen met bloemkool en gehakt.
Wij klagen wel eens dat het al vroeg Kerst in de winkels is. Maar hier is dat,natuurlijk omdat ze geen Sinterklaas kennen, een normale zaak.1620141016_145543 (10)
We zijn teruggegaan naar het huisje. Maar we zijn nog even doorgereden langs het haventje. We gaan morgen met een boot naar een eiland. Anderhalf uur heen en anderhalf uur terug. We zullen dan op het eiland een hapje eten.
Het is nu 3 graden.
We hebben net op tv gezien hoe we ons eigen rookhuis voor vis kunnen maken. Ik heb de uitleg maar op Facebook gezet. Misschien zijn jullie ook geïnteresseerd.
Dounja is aan het eten begonnen. Ze gaat de gehaktballen maken. Een gele peper er in. Ze dacht dat die wat minder straf zou zijn. Ze likt nog maar aan een stukje en moet gelijk water drinken. Beetje meer straf dan ze had gedacht. Haha. Het zal improviseren worden met het eten klaarmaken. We hebben maar 2 pitten om te koken. Maar het was lekker.
We gaan vanavond naar een aflevering van serie van Wallander,welke wij meegenomen  hebben van thuis,kijken.
Ik was gisteren vergeten om de foto's van de wraps in het verslag te plaatsen. Dat heb ik nu alsnog maar in het verslag van gisteren gedaan.

Morgen op tijd uit de veren en niet treuzelen. De boot vertrekt om 10.00 uur. We moeten nog een eindje lopen. Ik zeg wel te rusten. Tot morgen.

1620141016_145543 (1)1620141016_145543 (3)1620141016_145543 (2)