28e dag. Van Köpmanholmen naar Nyköping.

31 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

28e dag. Fredag trettioett(lees : trettie-ett) oktober.  Goeie morgen. De wekker loopt af om half 7. Ik heb slecht geslapen. Ik was al om 04.00 uur wakker. Draaien en keren. Koude voeten. Ik heb blijkbaar Dounja wakker gemaakt. Ieder uur naar de wc geweest. Ik denk dat ik me onbewust druk maak voor de terugreis. Het is stil buiten. Geen ruisen van het water. Kleine golfjes. Opnieuw zo'n mooie lucht aan de horizon. De zwanen en de ganzen zwemmen rond. Het is een fantastische morgen. Het is -1 graad. Dounja maakt nog wat foto's. De wind is gedraaid. De winter is nu hier echt begonnen. Er ligt een wit laagje over het gras. Jammer dat we naar huis moeten en dit nu niet meer mee kunnen maken. Dag huis. Dag Höga Kusten. Tot gauw.
Om half 8 vertrekken naar Jeltsje en Gerke voor het ontbijt. We zijn wat later. We konden niet direct een ruitenkrabber vinden. Dan maar flink wat warmte blazen. Om kwart voor 8 komen we aan. Er staat een feestmaaltijd op tafel. Heerlijke zelfgebakken broden. Thee voor onderweg meegekregen. Om kwart voor 9 vertrekken we met -3 graden. De MIO zegt dat het maar 6 uur rijden is. Zonder stops zullen we er om 15.00 uur zijn.
Na 2 uur en 3 kwartier de eerste stop gedaan. Even beide naar de wc geweest. Een kopje thee uit de thermoskan. We eten beide ook een stuk brood wat we van Jeltsje hebben meegenomen. Nu is het mijn beurt om te rijden. Grote stukken 4 baans snelweg. Nu zul je zeggen waarom zeg ik dit. Vooral in de bergen zijn de snelwegen opwaarts enkel en neerwaarts 2 baans. Voornamelijk vanwege de ruimte om een weg aan te leggen. Op bepaalde momenten geen auto's te zien. Niet aan onze kant ook niet in de andere richting. Als je een Zweed zou vragen wat een file is,zou hij zijn schouders optrekken. Heerlijk om zo door te kunnen rijden.
Om kwart over 1 stoppen we bij Dragon Gate. Een museum over de Chinese geschiedenis. We hebben het er zo vaak over gehad toen we er voorbij reden. Nu stoppen we ervoor. Het is een indrukwekkend gebouw. Slecht onderhouden. We vonden het niet mooi. Je kunt er ook overnachten. Maar nu niet. Het seizoen is over. Dus ja. Hier geldt ook weer de Zweedse gedachte. Buiten het seizoen gaan ze nergens naar toe. Dus dan maar niet open. Als ze open zouden houden dan komt er toch niemand. Een vicieuze cirkel. We eten beide nog een boterham.
Dounja gaat weer rijden. Nog 222 km tot aan het hotel in Nyköping. De bergen liggen achter ons. We rijden over glad terrein.
Rond half 3 stoppen we bij de M in Uppsala om wat te eten. Om 15.00 uur zijn we weer  op de snelweg. Nog 167 km te gaan. Nog 1 uur en 3 kwartier te rijden als alles meezit. De zon schijnt recht in ons gezicht. Hij is natuurlijk weer bijna onder.
In Stockholm komen we toch in een file. Werkzaamheden. Totaal zo'n 10 km.
We zijn om half 6 aangekomen in ons hotel in Nyköping. Het is nu 0 graden. Ingecheckt. Een mooie kamer. We zijn daarna wat gaan eten. Koud buffet. We gaan beide eens uitgebreid van de douche gebruiken maken. Onbeperkt warm water. Yeahhhhh. We doen niets meer. Vanuit bed naar de tv kijken. We zorgen dat we morgenochtend om 07.00 uur aan het ontbijt zitten. We vertrekken daarna verder zuidwaarts. Onze bestemming is Odense in Denemarken. Ik ga nu ook lekker douchen. Sov gott.
Vi ser varandra i morgon igen. We zien elkaar morgen weer.

Vanmorgen DSC00308DSC00309DSC00310DSC00311DSC00312DSC00313DSC00314DSC00315

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het huisje van Anders en Ann Kristin DSC00316

Högakustenbron (De brug van Höga Kusten) DSC00321DSC00322DSC00323DSC00324DSC00327

Dragon gate DSC00328DSC00329DSC00330DSC00331DSC00332DSC00333DSC00334DSC00335DSC00336DSC00337DSC00338DSC00339DSC00340DSC00341DSC00342DSC00343DSC00344DSC00345DSC00346DSC00347DSC00348DSC00349DSC00350DSC00351DSC00352DSC00354DSC00355DSC00356DSC00357

DSC00358DSC00359