27e dag. De laatste dag in Höga Kusten.

30 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

27e dag. Torsdag trettio(lees : toersda trettie) oktober. Goeie morgen. De laatste volle dag in ons huisje. In Zweden zijn we nog 2 dagen. We overnachten morgen nog in een hotel in Nyköping(lees : Nusjuping). We zijn om half 8 wakker geworden. Heerlijk nog wat in bed blijven liggen. Heerlijk wat knuffelen. Beide een spelletje gespeeld op onze I-pad. Om half 9 eruit. Het is 4 graden. De laatste ochtend dat we tijdens het ontbijt naar de inmiddels grote groep zwanen en ganzen kunnen kijken. We hebben geen yoghurt en geen brood meer. We eten crackers. Het zonnetje schijnt. Het is mooi weer. Het is 4 graden. Het is heerlijk stil buiten. Het water golft een beetje. Praktisch geen bewolking aan de hemel. De eilanden aan de overzijde zijn heel goed zichtbaar. Wanneer de zon direct op ons huisje schijnt,is het 17 graden. Het is heerlijk buiten. We hebben in onze pyjama buiten gelopen. Dounja heeft al mooie foto's gemaakt. We doen het rustig aan. De planning van vandaag bestaat enkel uit inpakken van de koffersDSC00252. We douchen even niet deze morgen. Vies hè. Haha. Ik mag blijven zitten op mijn stoel. Dounja pakt in en roept me wanneer nodig. Als alles ingepakt is,zal ik nog even met de stofzuiger door het huisje gaan. De modder aan onze schoenen van het lopen door de bossen verwijderd. De eerste afwas voor vandaag is gedaan. Dounja wilt nog wat gaan lopen in het dorp om wat foto's te nemen van de huisjes.
We gaan rond 13.00 uur naar buiten gegaan. Heerlijk even een koude neus krijgen. Er staat een heerlijke koude wind.
Rond 14.00 uur gaan we nog even de lege flessen naar de buurtsuper van de COOP in Köpmanholmen brengen. We nemen wel weer een volle fles cola zero mee terug. Die zullen we niet meer leeg kunnen inleveren. Maar van het niet meer terug krijgen van de pant(statiegeld) van 2 kronor zullen we echt niet dood gaan. Het is ook maar omgerekend 30 cent. Trouwens zijn we nog tot zaterdagmiddag onderweg in Zweden. We zullen echt nog wel een keer in een winkel in Zweden komen. Het hergebruiken van de lege flessen zoals hier in Zweden vind ik zou ook in Nederland geïntroduceerd moeten worden. De flessen worden bij inname direct vernietigd.
Na terugkomst hebben we de grootste koffer en 2 kratjes alvast in de auto gedaan. De overige koffers , de koelbox en 2 kratjes doen we vanavond in de auto. We zitten even. Ik ga zo even boven de stofzuigen. Praktisch alles ligt beneden danwel al in de auto. Het is nu half 4. Dounja gaat even douchen. Ze is ook weer fris en fruitig. We gaan morgenavond beide in het hotel een uur onder de douche staan. Geen angst meer moeten hebben dat de volgende niet genoeg warm water zal hebben.
Dounja gaat weer naar buiten. Een mooie rode lucht aan de horizon. Ongeveer hetzelfde als vanmorgen. Dat klopt ook wel. De zon gaat zo onder. Vandaag was het een heerlijke koude dag. De wind kwam uit het westen. Nu even niets meer tot het eten. Ik ga wat lezen over het kleine draakje met de rode ogen. Dounja gaat nog even naar Ann Kristin de kavel(deegroller) terugbrengen en afscheid nemen. Ze komt terug en vertelt dat Anders rond half 8 nog even langskomt. Ann Kristin zegt dat ze graag op de hoogte wilt blijven van onze plannen over onze komst naar deze regio. Dounja zegt dat als ze zouden verhuizen wij hun huis wel zouden willen kopen. Ze lacht.
We eten om 17.00 uur. Wat gebakken aardappelen en paprika in de pan. Geen uitgebreide maaltijd. Maar het moet op. Het is donker buiten. De lucht is helder. De maan schijnt over het water. Zo mooi. Dounja doet de afwas. Ik moet niet helpen. De afwas is maar klein. Hierna gaan we de auto verder laden.
We gaan straks nog een aflevering van Wallander bekijken. Ik heb hierna nog even beneden gestofzuigd. Anders is pas na 20.00 uur gekomen. We hebben afgesproken om met elkaar in contact te blijven.
Dit was dan het laatste reisverhaal van onze mooie reis naar Zweden in ons huisje in Köpmanholmen. We vonden het hier fantastisch. En zoals reeds eerder gezegd. We gaan in deze streek van Zweden uiteindelijk oud worden.
Morgenochtend staan we op half 7. We vertrekken rond kwart over 7. We ontbijten om half 8 bij Jeltsje en Gerke. En daarna aan de lange weg terug naar ons huidige huis in St Jansteen beginnen. We hebben geen haast. We zullen rustig rijden en ondertussen nog steeds van dit mooie land genieten.
Voor straks lekker slapen. Sov gott. En tot morgen. I morgon.

Zonsopkomst  DSC00240DSC00241DSC00242DSC00243DSC00244DSC00245DSC00246DSC00247DSC00248DSC00249DSC00250DSC00251

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zonsondergang DSC00292DSC00293DSC00294DSC00297DSC00298DSC00299DSC00300DSC00301DSC00302DSC00303DSC00304DSC00305DSC00306DSC00307