22e dag

25 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

22e dag. I dag är det lördag den tjugofemte oktober. Goeie morgen. De laatste zaterdag van dit jaar in Zweden. Ik ben om 08.00 uur wakker geworden. Ik heb goed geslapen. De storm is er gelukkig niet meer. Het waait nog wel hard. Het regent ook nog wel veel. Dounja is rond half 9 wakker geworden. Ze heeft overal pijn. Ik heb gisteren op haar rug gekeken. Net onder haar schouderbladen is een groot stuk rood. Nu is ze er gisteren ook nog ongesteld bij geworden. Dus het doet overal pijn zegt ze. Een half uur later slaapt ze weer. Ik speel nog wat spelletjes op mijn i-pad en maak een begin aan het verhaal van vandaag. Dounja wordt om half 10 weer wakker. We staan op. De zwanen en de ganzen zien we ook weer. De eilanden aan de overzijde zijn te zien maar wel heiig25DSC00069 (5)25DSC00069 (4). We kunnen weer naar buiten kijken. We hebben 2 dagen de gordijnen dicht gehouden om de kou buiten te houden. Het is 8 graden. We zijn van plan om vandaag naar Docksta te gaan. Daar woont nog een Nederlandse vrouw. Jeltsje Hofstra heeft daar een winkel waar zij eigengemaakte bonbons verkoopt. We gaan vooraf nog wel naar Näske Lax. We willen opnieuw wat zalm gaan kopen.

Om 10.00 uur eten we weer kwark met warme appel. Heerlijk.
Om half 12 zijn we beide klaar met douchen. We vertrekken. Anders is buiten aan het werken. Hij vertelt ons dat het mogelijk is dat wij hem rond ons huisje zouden zien werken. Eerst gaan we het afval(plastic en papier) in de containers bij de COOP in Köpmanholmen weggooien. Daarna naar Bjästa om geld. Vervolgens naar Näske voor de lax(zalm). We gaan morgen naar Xander en Elza. Ze hebben gevraagd of we voor hun ook een zalm willen kopen. We kopen 4 zalmen25DSC00069 (13). Twee van de 4 zalmen gaan we vrijdag mee naar huis nemen. De eigenaar vraagt met een grapje of we een kalas(= feestje) hebben. We moeten even wachten en hij komt terug met saus voor bij de zalm.

Het is nu al half 1. We rijden terug naar Bjästa om iets te gaan kopen bij de ICA om te eten. We hebben trek. Onze middagmaaltijd wordt 2 koeken voor beide.
Om kwart voor 1 vertrekken we naar Docksta. Het is onderweg ontzettend mistig door de hevige regenval. Net na 13.00 uur zullen we in Docksta aangekomen. We hebben een half uurtje met Jeltje gesproken in haar winkeltje25DSC00069 (7)25DSC00069 (6). Ze vroeg of we bij haar thuis wilden langskomen. Zoals het er nu uitziet,gaan we volgende week dinsdag bij haar thuis langs. Gezellig wat praten. We rijden terug naar ons huisje.

Thuisgekomen komen we tot de conclusie dat we nog geen eten hebben voor vanavond. We zullen straks weer terug moeten naar de winkel. We drinken beide lekkere warme thee en eten van de bonbons van Jeltje25DSC00069 (15)25DSC00069 (18). Dounja leest weer in haar boek. Ik zet de foto's van vandaag alvast over op de pc.

We beslissen om nog naar de overkant te lopen. Op de rotsen te staan om zo verder over de Oostzee te kunnen kijken. We zien dat we er niet kunnen komen. Er is veel water gevallen de afgelopen dagen. Het pad waar we over moeten lopen om bij het eiland te komen staat nu onder water. We zijn vervolgens door het dorpje gaan lopen. Heerlijk even buiten zijn. Een frisse neus hebben we er aan overgehouden.
Het is nu 17.00 uur. We gaan niet meer om boodschappen. We hebben genoeg eten in huis. Boterhammen , zalm , snoep enz. We zullen niet omkomen van de honger. De zon is al onder. Het is gezellig in het huisje. Lampje hangt boven de tafel. We gaan een spelletje doen. Natuurlijk heeft Dounja weer 2 keer Scrabble gewonnen.
Om half 7 hebben we een boterham met de verse lax gegeten. Het is aardedonker over de Oostzee. De lichtjes van de huisjes van de eilanden zijn ook haast niet te zien. Ik ga zo maar eens naar Anders en Ann Kristin. Mijn verhaal op mijn email binnenhalen en een krant halen. Anders had gezegd dat er een verhaal over een Nederlands echtpaar hier in de buurt in die krant staat. We zijn wel benieuwd. Ik heb de krant meegekregen van Ann Kristin. We kunnen het verhaal niet vinden. We zullen morgen vragen of ze misschien een verkeerde krant heeft meegegeven.
We hebben weer een aflevering van Wallander bekeken. Ondertussen dat ik mijn verhaal voor vandaag op mijn blog zet,doet Dounja de afwas. We willen morgen rond 10.00 uur naar Xander en Elza vertrekken.
Het is nu kwart voor 11. We gaan slapen. We hebben wel een uurtje om langer te slapen. Maar goed. Ik ben zeker nog moe na de kortere nachten door de storm.  Tot morgen. Sov gott.

25DSC00069 (21)25DSC00069 (9)25DSC00069 (8)