21e dag.

24 oktober 2014 - Köpmanholmen, Zweden

21e dag. I dag är det fredag den tjugofjärde oktober. Goeie morgen. Ik ben weer om 06.00 uur wakker geworden. Dounja slaapt natuurlijk beter. Ze heeft oordopjes in. Het stormt en regent hard. Maar ja. Ik heb begrepen dat het in Nederland ook zo is. Het hele huisje schudt. We liggen letterlijk in ons bed te trillen. We zijn om half 10 eruit gekomen. Het is weer om het huisje helemaal niet uit te gaan. Je begrijpt dan ook wel dat ik niet weet hoeveel graden het is. Ook daarvoor ga ik niet naar buiten. Ik weet nog niet of we vandaag foto’s zullen nemen.

Om het warm te krijgen heeft Dounja gisterenavond het fornuis aangezet. Het werkte. We hadden het gisteren beide koud en hebben een paar skisokken aangedaan. De trap in het huisje is steil en de treden zijn kort. Dounja is van de trap afgegleden. Gelukkig niet ernstig. Maar alles doet zeer zegt ze. Ze heeft een blauwe plek op haar billen. Er zullen er nog wel meer volgen.

Gisterenavond hebben we de afwas niet meer gedaan. En om te kunnen ontbijten moeten we eerst afwassen. Zelfs Dounja zegt nu dat het een grote afwas is. We eten weer warme kwark met appel. We hadden maar 2 appels meer. Normaal doet ze er vier in. Dus daarvoor heeft Dounja er nu maar wat druiven en cranberry’s voor in de plaats ingedaan.

Ik heb het fornuis maar weer aangedaan. Het begint weer kouder te worden. We hebben gemerkt dat als we deze af aanzetten dat we het dan goed warm krijgen.

We zijn om 13.00 uur opnieuw naar een aflevering van Wallander gaan kijken. We hebben ons nog niet gedoucht vandaag. Vies hè? Haha. Het is nu 14.00 uur. We hebben net een boterham gegeten. Dounja gaat zo wat verder werken aan haar ondernemersplan en ik ga toch maar even douchen.

Ik zal straks even melden dat het water door de kieren tussen de ramen en het kozijn naar binnen loopt.  Ann Kristin zegt dat ze Anders zal vertellen zodat hij vanavond zal komen kijken.

Om 17.00 uur komt Dounja naar beneden. Ze heeft haar ondernemersplan af. Ze gaat toch maar om boodschappen. We hebben geen brood meer in huis voor morgenochtend. Anders is langs geweest en heeft het euvel wbt het water aan de binnenzijde van het raam verholpen.

Rond 18.00 uur eten we een zak met macaroni van de Weight Watchers. Het is maar voor 1 persoon. Dounja gooit er nog wat erwtjes en stukjes kip. Een goede maaltijd. Als toetje nog een lekker schaaltje chocolade pudding.

Na het eten kijken we nog 2 afleveringen van Wallander. We snoepen er nog heerlijk bij. Beide een reep chocolade. Dounja nog wat chips en ik nog een stuk koek. Niet goed ,maar zo lekker. Haha. Het blijft maar stormen. Ik lees in de krant dat de storm een rest is van de orkaan Gonzalo welke over de Caribische eilanden heeft gewaaid. We zullen straks weer zien wat er van slapen zal komen. We kijken om 22.15 uur nog even naar de weersver-wachtingen.

We weten nog niet wat we morgen zullen gaan doen. Ik wens jullie allemaal een rustige nacht voor zover dit mogelijk is en een trevlig helg(lees : trèvlie hèlje = prettig weekend). Tot morgen en slaap lekker.

DSC00018DSC00019DSC00020

1. Fred:
    25 oktober 2014
    Freddy, als je een ouderwetse oranje bloempot in de buurt hebt, kan je die gebruiken op het gasfornuis om het een beetje warm te krijgen.
    je zet de bloempot onderste boven boven een van de pitten en laat die zachtjes branden, die bloempot word heet en verspreid de warmte rondom de bloempot.
    dit deed ik vroeger altijd toen ik nog een boot had, werkte prima.
    groeten Fred.